Асфалтът по „Хемус“ се оказва по-лош от този на „Тракия“
Регионалният министър заяви, че в началото на аутобана е влагана шлака от „Кремиковци“
Някои лотове на „Хемус“ ще се окажат с по-некачествен асфалт дори от този на „Тракия“. Това става ясно от изказване на регионалния министър Иван Шишков, който провежда инспекция на редица обекти, сред които пътят Югово – Лъки и язовир „Тополово 2“.
От съобщение на пресцентъра на ведомството става ясно, че наскоро е била направена проверка в началото на магистрала „Хемус“. Резултатите, според Шишков, са „по-фрапиращи, отколкото на магистрала „Тракия“.
Там не става въпрос за незаконно строителство, но резултатите от ядките и от земната основа са още по-лоши, отколкото от проверката, която е била направена на „Тракия“, коментира министърът.
По думите му вложеният асфалт е по-малко от изискваното и е установено влагане на шлака от „Кремиковци“.
Очевидно това, което се говореше в публичното пространство, започва да излиза като факти“, заключи регионалният министър.
Не става ясно кога са взети пробите и дали министърът визира като „начало“ първите три лота на магистралата, които се строят.
Припомняме, че октомври миналата година стана ясно, че асфалтът по два от лотовете на „Тракия“ са твърде тънки и некачествени. Веднага след тази инспекция Шишков заяви, че проби ще бъдат взимани и от други пътища.
Пътят Югово – Лъки
Ремонтът на пътя Югово – Лъки е незаконен, тъй като по същността си е основен, но е правен по договорите за текущ ремонт и поддръжка. Дейностите са извършвани без одобрен проект, разрешително за строеж и строителен надзор.
Пътят Югово-Лъки е строителна бутафория, направен е преди две години, а след няколко години ще представлява съвсем друга картина и никой няма да е доволен. Тази отсечка не е единичен случай, а е емблематична за начина, по който са извършвани основни ремонти с възлагане за текущи.“
По време на огледа беше взета за изследване ядка от асфалтовото покритие и проби от земната основа, за да се разбере как е направен пътят в дълбочина и дали отговаря на това, което би трябвало, ако ремонтът беше извършен по проект.
Надяваме се поне асфалтът и земната основа да са добре, но за съжаление пътят е осеян с камъчета и с парчета от скали.“
Според Шишков проблемът е в това, че пътят е разширен повече от метър и скалната маса не е укрепена както трябва. Липсва и изпълнено отводняване.
Поръчката е направена от бившето ръководство на Агенция „Пътна инфраструктура“ в периода от 2018 г. до началото на 2021 г. 50 млн. лева е стойността на целия участък от 31 км. Половината от тях - 25 милиона лева, вече са разплатени от последния редовен кабинет по решение на НС.
Министър Шишков беше категоричен, че останалите 25 милиона няма да бъдат платени. И припомни, че докато не се намери законово решение на казуса, ще се разплаща само извършеното законно строителство.
Бях предложил текст за изменение на Закона за устройство на територията, за да можем по законов път да направим проверки и да търсим начин да регламентираме тези строежи. За съжаление създателите на строителния хаос реагираха изключително остро, грубо. Не само не пожелаха да го одобрят, но даже не дадоха решение. За да решим проблема, трябва да го изговорим, да намерим законово решение“, каза още той.
И допълни, че заради липсата на правна рамка няма как да се завършат незаконно започнатите ремонти. Според него вината е на държавата в периода 2019-2021 г., като тя се явява възложител и изпълнител.
Припомняме, че парламентът не прие промени в Закона за устройство на територията, които трябваше да направят подобни обекти търпими.
Язовир „Тополово 2“
Язовир „Тополово 2“ е буквално разрушен, след като в хода на ремонтните дейности се случва авария, която разрушава язовирната стена. В момента съоръжението е празно и по него не се работи. Министър Шишков коментира, че този язовир е показателен за това как държавата си е позволявала да строи незаконно в периода 2019 - 2021 г. – без проекти, без разрешение за строеж, без контрол и гаранции. Той подчерта, че при яз. „Тополово 2“, освен ремонт на ремонта, ще се наложи и ремонт на аварията.
Държавата е осигурила пари, възложила е проектиране, има изготвен проект, но впоследствие проектите не са одобрени, а започват незаконни ремонти. Няма надзор на ремонтите, не са правени проверки. Нямаме въвеждане в експлоатация. Липсата на регламент, надзор и контрол води до аварии. За съжаление не знаем дали и други язовири могат да аварират по този начин, защото са без строителни книжа“, каза Шишков.
Той увери, че аварията на яз. „Тополово“ 2 ще бъде отстранена законно, тъй като от юли 2022 г. има разрешение за строеж за отстраняването й.
Мащабът на незаконното строителство е огромен, пред сериозно предизвикателство сме“, заяви Шишков.