Започна проект SOLARIS срещу машинно-генерираното медийно съдържание
„Бранд Медия България“ е един от участниците в престижния международен консорциум, адресиращ нарастващия проблем с фалшивото съдържание в интернет
На 7 – 8 февруари в Амстердам се проведе откриващата среща по проект SOLARIS, финансиран от програма „Хоризонт Европа“. Изследователският проект, ръководен от Университета в Амстердам, адресира проблема с генерирането и разпространението на фалшиви новини и дезинформация чрез изкуствен интелект (AI).
„Бранд Медия България“, издател на икономическия сайт Economic.bg, е един дванадесетте участници по проекта и единствен от страната. В продължение на три години екипът ще изследва ефектите на новите технологии за машинно обучение за създаване на т.нар. deepfake и тяхната достоверност сред обществото – представители на медиите, властите, гражданите.
За SOLARIS
Проектът се концентрира върху една от съвременните технологии за създаване на аудио и видео съдържание, близко до реалността – генеративните състезателни мрежи (GANs). Въпреки че има различни области за тяхното приложение, употребата им в момента е по-скоро тревожна, най-често свързана със създаването на фалшиви изображения или видеоклипове, симулиращи реални събития с изключителна прецизност.
Това поставя спешно предизвикателство пред демократичните общества, свързано с подобряване на отчетността, прозрачността и надеждността на GAN. Проектът ще разгледа и позитивните страни на тези мрежи – за изграждане на демократично съзнание и разширяване на активното и приобщаващо гражданство.
През следващите три години европейският проект ще анализира политическите рискове, свързани с технологията, за да предотврати отрицателни последици за демокрациите в ЕС. В резултат на това SOLARIS ще предложи регулаторни иновации за откриване и смекчаване на рисковете от deepfakes.
Проектът има за цел да разбере психологическите аспекти на GANs – как се възприемат и доколко са достоверни, да открие рисковете, произтичащи от тях и възможните стратегии за смекчаването им. Накрая, проектът ще създаде ценностно ориентирано GAN съдържание, чрез което да повиши осведомеността по ключови глобални демократични теми (например климатични промени), за да подобри активното и приобщаващо дигитално гражданство.
За консорциума
Консорциумът зад SOLARIS е повече от амбициозен – ръководен от Университета в Амстердам, той включва още 3 европейски университета, изследователски организации, иновативни компании, развиващи изкуствен интелект, италианската новинарска агенция ANSA, както и граждански мрежи. Ще въвлече десетки изследователи и граждани.
От името на „Бранд Медия България“ в откриващата среща участие взеха Асения Димитрова, проектен координатор, и Георги Желязков, главен редактор на Economic.bg, които представиха концепцията си за разпространението на резултатите по проекта и разширяване на влиянието му сред ключовите заинтересовани страни. България ще бъде домакин на един от анализираните казуси като среда с проблематична медийна среда, общо ниско ниво на медийна грамотност и силно податливо общество на дезинформационни атаки.
Ако имате въпроси, работите по близка тема или искате да вземете участие, не се колебайте да се свържете с нас на: [email protected] или [email protected].
SOLARIS получава финансиране от Европейския съюз по програма „Хоризонт Европа“, като част от споразумение н. 101094665 и ще се изпълнява между февруари 2023 г. и януари 2026 г.