Авиокомпаниите се подготвят за мрачна зима
В сектора се зараждат опасения за чувствителен спад на пътниците
След като въздушният трафик „разцъфна“ отново това лято, сега авиокомпаниите се подготвят за мрачна зима, тъй като финансовите сътресения заплашват възстановяването им от пандемията, пише Financial Times. Негативните перспективи предизвикаха опасения за намаляване на броя на пътниците на фона на свиващите се доходи вследствие на прекомерната инфлация и колебливите цени на електроенергията.
Въпреки че подобри прогнозите си за пътниците, лондонското летище Gatwick все пак подчерта несигурността в икономическата система. Ръководството на компанията вижда огромен риск за бизнеса, който вече е разтърсен от нарастващите цени на петрола и недостига на служители.
Това може да повлияе на общата нагласа на хората да предприемат пътуване“, каза Джим Бътлър, главен финансов директор на Gatwick .
British Airways не дава сигнал за кой знае какъв удар в резервациите, но въпреки това британският авиопревозвач е „предпазлив относно това, което можем да видим през зимата или следващата година“.
Перспективите за зимата все още са много несигурни“, заяви високопоставено лице от друга европейска авиокомпания.
По думите му резервациите ще се групират най-вече около ваканциите за Коледа. Това би нанесло допълнителен удар върху въздушните превозвачи и техните разходи, които бяха под напрежение заради недостига на персонал и паралелния засилен поток от резервации.
Индексът MSCI на акциите на европейските авиокомпании се е понижил с 15% през изминалите 12 месеца, а главните екипи на авиокомпаниите на British Airways, Ryanair и Air France-KLM са оредели с около 30%.
Има много негативизъм в акциите на авиокомпаниите“, отбеляза Стивън Фърлонг, анализатор в Davy.
Приходите на 7-те авиокомпании, следени от компанията за кредитен рейтинг Moody's, през 2009 г. намаляха с около 20% в рамките на рецесията, дошла след финансовата криза. По онова време оперативната печалба потъна с 50%.
Фърлонг описа ситуацията за бизнеса като необичайна – отслабваща финансова перспектива, съвпадаща със ускорилото се търсене на пътувания през лятото, което не дава никакви индикатори за забавяне след две години на ограничения. Нито една от големите авиокомпании не е съобщила публично за спад на резервациите.
Спорд Бьорн Торе Ларсен, директор на най-новата норвежка авиокомпания за дълги разстояния Norse Atlantic, рецесията няма как да не засегне търсенето на пътувания. „Все пак мисля, че много хора биха предпочели да отидат някъде за един уикенд, вместо да си купят нов телевизор“, надява се той.
Някои страни в Азия, като Китай, се насочиха към облекчаване на последните все още действащи ограничения за пътуване от „епохата COVID“. Бизнес пътуванията обаче остават под нивата си отпреди пандемията.
„Въпреки че продължаващото възстановяване не „имунизира“ индустрията срещу рецесионния натиск, ние вярваме, че поради динамиката, свързана с пандемията, печалбите на авиокомпаниите няма да паднат до степента, до която се сринаха при последната рецесия“, заключват от Moody's.