„Автомагистрали“ ще продължи временно да поддържа част от „Струма“
Дружеството вдигна с 900 лв./км цената за зимно поддържане в по-голямата част от магистралата
Държавното дружество „Автомагистрали“, което се прочу с инхаус поръчките си за милиони под управлението на ГЕРБ, ще поддържа 56 км от автомагистрала „Струма“ за срок от 5 месеца. За тази дейност Агенция „Пътна инфраструктура“ ще ѝ заплати малко над 269 хил. лв. без ДДС, и то в случай, че не се възлагат допълнителни дейности.
Това е първата обществена поръчка, която държавната фирма печели, след като регионалният министър Гроздан Караджов смени не само нейното ръководство, но и това на АПИ. Караджов многократно отбелязваше, че всички търгове ще се провеждат прозрачно и ще се търси най-ниска цена и най-добро качество.
От протокола на Комисията, която е оценявала кандидатите, става ясно, че от всички 4 кандидатстващи фирми (вкл. и „Автомагистрали“), 3 от тях са отстранени по различни причини, въпреки че ценовите им предложения са по-ниски от тези на държавното дружество. Така до отварянето на техните предложения и класирането им дори не се стигна и Комисията класира „Автомагистрали“ на първо място с максимален брой от 100 точки, въпреки че ценовото й предложение не е най-ниско.
Какви са ценовите предложения на кандидатите?
Другите фирми, които са подали предложения, са „Мегаинвест - холд“, „Булстрой - монтажи“ и „Люник“.
Сравнявайки единичните цени на часовата ставка на пътен работник, става ясно, че предложението на „Автомагистрали“ е най-високо – 9.90 лв./час – толкова ще плаща фирмата на всеки един работник. Заплащането досега бе 6.90 лв./час. Най-ниска часова ставка е предложила фирма „Люник“ – 6 лв./час. Предложението на другите две фирми е еднакво – 7.50 лв./час.
Процентът на допълнителните разходи върху труда също са най-високи на „Автомагистрали“ – 118 на сто, докато отново на фирма „Люник“ е най-нисък – 90 на сто. Предложенията на другите две фирми са отново еднакви – 100% допълнителни разходи върху труда.
По отношение на процентът за допълнителни разходи върху механизацията, държавната „Автомагистрали“ е дала предложение за 58%. Най-висок процент предлага „Мегаинвест - холд“ – 60 на сто, а най-нисък – „Люник“ – 30 на сто.
В категория „Доставно – складови“ разходи, „Автомагистрали“ е посочила най-висок процент – 12 на сто. Най-нисък е на „Люник“ – 8 на сто.
Печалбата и на 4-те фирми е 10 на сто. Досега обаче „Автомагистрали“ залагаше печалба от 8.8% при минали поръчки.
По отношение на заплащането за зимно поддържане на всеки километър от магистралата в планински терен, държавното дружество предлага най-висока цена – 2900 лв./км. По сила на вече изтеклия 4-годишен договор, „Автомагистрали“ извършваше тази дейност на с около 40% по-ниска цена – 2046 лв./км.
Тук предложението на „Люник“ отново е най-ниско – 2650 лв./км. Ценовата оферта на другите две фирми е сравнително близка.
Относно зимното поддържане на магистралата в равнинен терен, който е изключително малък като дължина, „Автомагистрали“ предлага най-ниска цена – 2000 лв. за км. Най-висока е цената на „Мегаинвест – холд“ – 2580 лв./км.
С какви мотиви са отстранени трите фирми?
До разглеждане на ценовите им предложения обаче дори не е стигнало, защото още на база проверка на първоначално подадени документи, Комисията констатира различни пропуски в документацията на фирмите и ги връща за допълване в срок от 3 дни.
„Булстрой-монтажи“ е отстранена, защото в срока от 3 дни не е успяла да представи допълващи документи относно това дали възнамерява да използва капацитет на трети лица - подизпълнители. Фирмата не е представила и документи, удостоверяващи опит през последните 5 години.
„Мегаинвест-холд“ е отстранена, тъй като не е успяла да докаже предишния си опит при поддържането на пътища в страната. Въпреки че е представила удостоверение за добро изпълнение, Комисията не го приема с мотиви, че „документът декларира обстоятелства до 31 май 2018 г., а участникът е декларирал, че договорът е изпълнен през ноември 2019 г.“.
„Люник“ е изключена с аргумент, че не е доказала наличие на капацитет да поддържа пътища с дължина над 25 км, каквито са и условията на поръчката. Фирмата е посочила, че е поддържала около 6 км от пътната мрежа на община Драгоман. Така Комисията приема, че „Люник“ не разполага с технически ресурси и опит.
Припомняме, че държавното дружество поддържаше магистралата през последните 4 години, но договорът ѝ изтече на 28 февруари тази година. Така АПИ обяви спешна поръчка за 5 – месечно поддържане, за да не остане магистралата непочистена по време на последните зимни месеци от сезона.
През това време пътната агенция търси фирма, която да поддържа магистралата за 3 години напред. Прогнозната стойност на поръчката е 41 млн. лв. без ДДС, а срокът за подаване на оферти изтича на 14 март.