Автомобилните гиганти ще инвестират $1.2 трлн. в електромобили
Инвестицията предполага до 2030 г. да бъдат произведени около 54 млн. бройки, както и да бъдат подсигурени батериите и суровините за тях
Водещите световни производители на автомобили планират да инвестират близо 1.2 трилиона долара до 2030 г. за разработване и производство на милиони електрически превозни средства. В колосалната сума влиза и подсигуряването на батерии и суровини за подпомагане на това производство, сочи анализ на Reuters на база публични данни и прогнози, публикувани от големите компании.
Стойността на инвестициите в EV, която не е публикувана досега, превъзхожда предишните инвестиционни оценки на Reuters и е повече от два пъти по-голяма от изчисленията, публикувани преди година. За да поставим цифрата в контекст, Alphabet, компанията майка на Google и Waymo, има пазарна капитализация от 1.3 трилиона долара.
Автомобилните гиганти правят планове за производство на 54 милиона електрически превозни средства с батерии до 2030 г., което представлява повече от 50% от общото производство на автомобили, според анализа.
За да поддържат това безпрецедентно ниво на електромобили, производителите и техните партньори за батерии планират да инсталират 5.8 тераватчаса капацитет за производство на батерии до 2030 г., според данни от Benchmark Mineral Intelligence.
Водеща позиция заема Tesla, чийто главен изпълнителен директор Илон Мъск очерта дързък план за производството на 20 милиона електромобила до 2030 г., изискващи около 3 тераватчаса батерии. Мъск в края на октомври каза, че Tesla вече работи върху по-малък модел, чиято цел е да струва наполовина по-малко от Model 3 и Model Y.
Въпреки че Tesla не е разкрила напълно своите планове за разходи, такъв експоненциален растеж - 13-кратно увеличение спрямо очакваните 1.5 милиона превозни средства, които се надява да продаде тази година - ще дойде на цена от стотици милиарди долари. Това сочи анализ на Reuters на Финансови разкрития и прогнози на Tesla за глобалното търсене на електромобили и производство на батерии и минерали за батерии.
Германският Volkswagen, въпреки че изостава от Tesla, има амбициозни планове до края на десетилетието да инвестира над 100 милиарда долара, за да изгради глобалното си портфолио от EV, да построи нови „гигафабрики“ за батерии в Европа и Северна Америка, както и да подсигури доставки на ключови суровини.
Японската Toyota Motor Corp ще инвестира 70 милиарда долара за електрифициране на превозни средства и производство на повече батерии и очаква да продаде най-малко 3.5 милиона електрически модела с батерии (BEV) до 2030 г. Планира поне 30 различни модела и очаква да направи цялата гама на Lexus с електрическа батерия през този период.
Ford Motor Co продължава да увеличава нивото на разходите си за нови електромобили - засега до 50 милиарда долара - и поне 240 гигаватчаса капацитет на батерията със своите партньори, като се стреми да произведе около 3 милиона BEV до 2030 г. - половината от общия обем.
Mercedes-Benz е заделил най-малко 47 милиарда долара за разработка и производство на електромобили. Почти две трети от средствата са предвидени за увеличаване на глобалния капацитет на батериите с партньори до над 200 гигаватчаса.
BMW, Stellantis и General Motors планират да похарчат най-малко 35 милиарда долара за електромобили и батерии, като Stellantis предвижда най-агресивната програма за батерии: планирани са 400 гигаватчаса капацитет с партньори до 2030 г, както и изграждането на четири завода в Северна Америка.