България е 6-та сред дестинациите за зимен туризъм в Европа
За първи път пускат чартърни полети от Екатеринбург до Варна
Николина Ангелкова, министър на туризма
Николина Ангелкова е министър на туризма, била е възпитаник на Harvard Business School по програма за ръководни кадри „Развитие на лидерски умения“ и е магистър по право в УНСС. Economic.bg разговаря с нея за Закона за туризма, очакванията за летния сезон и предприетите мерки за развитие на туризма в страната.
Министър Ангелкова, ще има ли забрана за къмпингуването?
Никога не е ставало дума за забрана на къмпингуването. Целта бе да се въведе регламент, който от една страна да позволи устойчивото развитие на този вид туризъм, а от друга – да се запази природата. Предложено бе първата стъпка за това да бъде заложена в Закона за устройството на Черноморското крайбрежие.
За съжаление темата бе силно изкривена в публичното пространство. Процесът съвпадна и с публикуването за обществено обсъждане на Закона за туризма, където също имаше предложение за регламентация на „дивото“ къмпингуване. Затова взехме решение да свикаме голяма дискусия по темата. Като резултат от нея можем да посочим, че така предложените текстове в Закона за туризма ще отпаднат.
Дадох 10 дневен срок на всички заинтересовани страни да изпратят предложенията си. Моят екип ще ги обработи и ще ги публикува в табличен вид на сайта на министерството, за да може всеки да се запознае с тях. Вече съм инициирала и създаването на работна група, която да включва представители на ангажираните институции и на неправителствения сектор, за да обсъждат в оперативен порядък промените.
Какво се случва със Закона за туризма и кога ще бъде приет той?
Следствие на дискусията удължихме и срока за общественото обсъждане на Закона за туризма с 3 месеца. Важно е обаче да кажем, че това не е наложено само от въпроса с правилата за къмпингуването. Напротив, не по-малко въпроси трябва да бъдат обсъдени и със заинтересованите групи в туристическия сектор.
Важно е да се разбере, че макар и скоро приет, Законът за туризма остава встрани от много от реалните проблеми в сектора. Съзнавам, че ще бъде много трудно да променим подхода на работа, но сме длъжни да намерим работещи решения, защото така не може да се продължава. Трябва да създадем по-добра регулация, да улесним бизнеса, но и да защитим клиента.
В противен случай промяната в туризма може да бъде направена само „на добра воля“, което за съжаление трудно може да се случи. Затова заставаме с лице срещу проблемите и ще търсим решения. Обратното би било много по-лесно, но няма да позволи на българския туризъм да се развива и да бъде конкурентен на световното предлагане.
Какви резултати очаквате през летния сезон?
Предварителните прогнози на бизнеса очертават ръст на туризма ни през 2016 г. Рано е да говорим с по-точни цифри, но ако тези очаквания се сбъднат, ще имаме много добър летен сезон. Водим активен директен диалог с големите туроператори и в резултат са получени много положителни сигнали от редица европейски пазари, сред които Великобритания, Германия, Полша и др. На най-голямото международно туристическо изложение ITB-Берлин бе огласено, че с 35% се увеличават чартърите от Германия за България през лятото.
След 5-6-годишно прекъсване се възстановяват и чартърите от Франция. ТУИ и Томас Кук обявиха 40-50% ръст на записванията за нашата страна, а България е определена от техните клиенти като една от най-желаните дестинации. Предварителните данни сочат ръст на туристите също от Румъния, Турция, Чехия, Унгария и др. Много конкретни резултати бяха постигнати и за пазара на Русия, откъдето също очакваме ръст през лято 2016 г.
Какъв е интересът от страна на руски туристи на този етап?
По отношение на Русия през последната година чувствително активизирахме контактите си с администрацията и бизнеса в туризма. Срещите ми с ръководителя на Федералната агенция по туризъм Олег Сафонов станаха традиция. В резултат от всичко това бе и неговата визита в България през януари 2016. Трябва да се има предвид, че повече от 5 години не е имало руска визита от такъв ранг в сферата на туризма. Още по-важното е, че набелязахме конкретни стъпки за активизаране деловите и бизнес връзки между двете ни страни.
Голяма оценка за всичко свършено до тук бе и поканата да представя възможностите за туризъм, които страната ни предлага пред руската "Държавна Дума". Това не се е случвало повече от 27 години. По време на парламентарните дебати стана ясно, че руснаците посочват България сред фаворитите, които ще приемат руския туристически поток през 2016 г. Прогнозите са за 20-30% ръст от руския пазар и правим всичко възможно, за да отговорим на очакванията.
Това се потвърждава и от данните на бизнеса. През февруари в медиите бяха огласени прогнози на туроператора TUI Россия, че България има всички шансове да се превърне в една от най-търсените летни дестинации за руснаците. Според анализи на компанията към този период на годината лидер в търсенето на летни почивки от нейни клиенти е именно България с над 60% от резервациите, като търсенето продължава да расте.
Ще припомня, че руснаците са от групата туристи, които разчитат и на записвания „в последната минута”, което ще засили тенденцията още повече. Наскоро и Уралската асоциация по туризъм съобщи, че се планира от месец май два пъти да се увеличи броят на полетите от Екатеринбург към България в сравнение с миналата година. За първи път ще се открие и пряка авиолиния до Варна. В медиите бе огласено, че от 1 юни "Уралски авиолинии" отварят редовна линия по маршрута Перм-Бургас. В Екатеринбург заработи отново консулската ни служба, което несъмнено ще улесни руските туристи от региона.
У нас беше открит руски кол център. Как върви неговата работа?
Като част от всички мерки, насочени към руския пазар, от 1 февруари 2016 г. заработи специален телефонен номер +359 7002 0991 за руските туристи, на който те могат да потърсят актуална информация по всички въпроси, свързани с пътуването и почивката им в България. Те вече получават тези сведения на своя език. Най-честите въпроси, които се получават на него, са свързани с маршрути, цени на услуги, възможности за културно-познавателен туризъм, сити турове, спа процедури и др.
В тази връзка мога да кажа, че интересът на руските туристи към специализираните форми на туризъм у нас се увеличава. Те са и сред чуждестранните туристи, които ползват най-много допълнителни услуги към основните туристически пакети. Нека не забравяме също, че над 300 хил. руснаци имат и свой недвижим имот у нас, което привлича още гости от федерацията и е предпоставка за нови съпътстващи услуги.
Важно е, че през последната година успяхме да разширим и географията на нашето партньорство с Русия – активизираха се контактите не само с федералния център, но и с администрациите и бизнеса от над 20 руски региона.
През 2015 г. Министерството на туризма представи България на над 30 панаира, изложения и международни срещи в Русия. През тази година ще бъдат организирани и няколко опознавателни обиколки из България за руски медии, както и експедиентски турове за руския бизнес. Всички тези дейности, са в отговор на повишения интерес на потребителите от федерацията към почивки у нас.
Курортите в страната са предимно летни или зимни. Какво мерки предвиждате, за да се привличат туристи целогодишно, а не само сезонно?
България може да предложи на практика всичко на туристите – от масовия летен и зимен туризъм, до всичките му специализирани форми – еко, гурме, голф и т.н. Важно е обаче да изградим имидж на дестинацията, която да ни помогне да представим това многообразие пред света.
Именно затова втора поредна година фокус в маркетинговата политика на страната е културно-историческия туризъм. Уникалната ни хилядолетна култура и история е това, което ни отличава от преките ни конкуренти в морския и летния туризъм. Това е и което може да изгради образа ни на уникална туристическа дестинация, която може да даде много повече от едноседмична почивка например.
Изложбата в парижкия Лувър също много ни помогна за популяризиране на уникалното културно богатство на страната ни. Благодарение на изложените в зала Ришельо артефакти, много чужденци разбраха за връзката ни с тракийската култура и за изключителното наследство, което траките са ни завещали.
Много французи и чуждестранни туристи бяха впечатлени от това, което видяха и научиха повече за страната ни. Това е важна крачка, за да предизвикаме интереса на повече хора и да ги накараме да дойдат и да посетят страната ни.
Продължаваме и тази година с подобни активности. Знаете, че в края на април, Пловдив, който беше избран за културна столица на Европа за 2019 г., ще бъде домакин и на престижния световен винен шампионат Concours Mondial de Bruxelles, който традиционно се провежда в различни части на света. Проявата ще събере в България 300 световно признати сомелиери, които оценяват най-добрите вина от цял свят. Конкурсът ще е една безспорна реклама за страната ни, а в съпътстващата програма се предвидени посещения на знакови туристически атракции.
Министерството на туризма е партньор и в кампанията „България посреща вкусовете на света“, която ще популяризира културата на страната ни чрез традиционната кухня и запазените във времето автентични рецепти. Тази инициатива е продължение на миналогодишната онлайн акция „Мислиш си, че познаваш България“, а през тази година партньори на инициативата са представители на над 20 чуждестранни дипломатически мисии у нас.
Какви рекламни кампании се организират за популяризирането на страната ни като европейска и световна дестинация?
Работим за по-масираното представяне на страната ни в онлайн пространството. Без съмнение в наши дни тази платформа достига до огромен брой ползватели и трябва да се възползваме от възможностите на онлайн реклама. Днешните туристи търсят и резервират своите ваканции предимно през Интернет, затова и България трябва да бъде много по-активно и целево рекламирана през различните онлайн канали – социални мрежи, интернет търсачки, туристическите сайтове с голям трафик и др. Ще се фокусираме и върху организирането на журналистически и експедиентски инфотурове от целевите ни пазари.
Благодарение на успешното ни сътрудничество с едно от големите филмови студиа в страната Nu Boyana Film Studios, успяхме да направим видео спот, в който пет холивудски знаменитости - Силвестър Сталоун, Ейдриън Броуди, Салма Хайек и Джейсън Стейтъм, говорят за своите впечатления от България.
През 2016 г. ще продължим да налагаме именно такъв тип реклама – едно от големите Боливудски имена Аджай Девган, който бе тук за снимките на нова продукция, се съгласи да участва в кратко рекламно видео за индийския пазар. Търсим подобно сътрудничество и за други големи генериращи пазари за България, защото доказано това е сред най-успешните форми на реклама.
На какъв етап е българското туристическо лого?
Конкурсът за нова туристическа визия на страната, който се провежда в сътрудничество с НХА и СБХ, беше официално обявен на 5 февруари. Това е общонационален конкурс, открит за всички желаещи да участват в него. Кандидатите трябва да се съобразят с посочените в конкурсната програма критерии, които са публикувани на страницата на министерството. Предложенията за ново туристическо лого се приемат до 4 април, така че все още сме в етап на набиране на проекти. Използвам случая да поканя чрез вашето издание повече художници да се включат в конкурса и да представят своята визия за графичното оформление на националното ни туристическо лого.