България е мост към експанзия на Изток за логистичния бизнес
Инвестираме дългосрочно в страната, казва Томас Мозер, регионален ръководител за Югоизточна Европа на Gebrüder Weiss
Базираната в Австрия международна компания Gebrüder Weiss е една от водещите фирми за логистика и транспорт в Европа. Тя е под шапката на GW Holding AG и обединява наред със своите основни бизнес-отдели сухопътен и въздушен транспорт, превоз по море, логистика и поредица от високоспециализирани браншови решения и дъщерни фирми.
Gebrüder Weiss е с над 500-годишна история в транзитното дело, има над 6000 служители, 150 собствени офиса и годишен оборот от над 1,2 млрд. евро през 2014 г. Само в рамките на миналата година компанията е инвестирала 56 млн. евро в разрастването си. Фокус на растежа й са Централна и Източна Европа, както и Китай.
Миналата седмица компанията откри свой нов логистичен център в с. Мусачево, община Елин Пелин, близо до София. Още преди завършването на новия теминал в Елин Пелин, клонът в София действа като платформа за групажни превози за Туркменистан. В момента компанията планира директни превози към своите клонове в Турция, Грузия и разработва транспортни решения за други.
За стратегията за развитие, проблемите на пазара и бъдещата експанзия на изток от Черно море, Economic.bg разговаря с Томас Мозер, регионален ръководител за Югоизточна Европа и ОНД на Gebrüder Weiss.
- Г-н Мозер, каква е вашата стратегия и как мислите да превърнете България в регионална платформа (хъб)?
Връзките и опитът, които има България с европейската мрежа ще спомогнат за осъществяването на тази цел. Също така връзката е между Европа и Централна Азия, а вие се намирате именно между тях. Точно тези два ключови фактора – географското положение и българката изпълнителност и ноу-хау ще направят подобна цел реалност. Ние инвестираме дългосрочно и изхождаме от това, че България може да се адаптира бързо към съответната ситуация.
В базата в Елин Пелин предлагаме пълното портфолио от услуги на Гебрюдер Вайс. То включва от сухоземен, въздушен и морски транспорт, до индивидуални логистични решения. И тук всички услуги ще се изпълняват с обичайните високи стандарти за качество на Гебрюдер Вайс.
- Защо сте се ориентирали именно към пазари на Изток? Каква е идеята ви?
В последните 2-3 години наистина работим активно на Изток от Черно море. Желаем осигурим по-нататъшната ни експанзия в тези региони. От скоро имаме представителства в Турция, Грузия, както и Москва. Обмисляме да се наложим и на казахстанския пазар. Идеята ни е свържем по суша Китай с Европа. България е един мост между тях, за това и избрахме да инвестираме именно тук – заради стратегическото ви разположение.
- Вие сте една от най-бързо развиващите се компании за транспорт и логистика. Развивате успешно дейността си от 1993 г. в България. Какво ви отличава от другите компании в този бранш?
Със сигурност едно от най-важните неща е ангажираността и отговорността на нашите служители. Това може би ви звучи като някакъв рекламен слоган, но е самата истина. Мога да го потвърдя, защото знам какви са резултатите, а те са наистина много добри. За нас това е ежедневие. Ако искате едно независимо потвърждение на този факт, мога да кажа, че в България и в много други държави сътрудниците на Gebruger Weiss биват веднага приемани с отворени обятия, а при конкуренцията биват целенасочено вербувани и атакувани.
Нивото на обучение и квалификация при нас са много високи, както и маниера на работа. Друг фактор, който отчитам като голямо предимство на нашата компания, от отговорната позиция на която се намира, е, че когато трябва да се вземат решения или да се потърси и открие дадена възможност, свързана с пътищата на взимане на решения. Под „взимане на решения” имам предвид, примерно при влагане на подобна инвестиция като тази в Мусачево. При нас нас това става по-лесно и бързо, в сравнение с другите корпорации, при които подобна инвестиция или проект трябва да мине през всички нужни нива, за да се одобри и лансира. Понякога, за да се осъществи това, се изискват години. Не че в Gebruger Weiss практиката не е същата, но нещата стават с една идея по-лесно, защото вече имаме стабилна основа.
- Според вас какви са спънките и предизвикателствата на българският пазар, спрямо вашият бизнес в частност?
Да, не всичко е толкова розово. Ще кажа моето лично мнение, въпреки по-различните възгледи на българските ми колеги. Разбира се, икономическите условия са тежки в България, няма какво да се заблуждаваме. Даваме си сметка, че това усложнява работата на локалния ни екип. Като следствие на тази лоша конюнктура, трябват все повече усилия да привлечеш нови клиенти и да задържиш вече съществуващите.
Все още не съм усетил държавата да ни пречи или спъва, за разлика от други държави, където натискът спрямо фирмата ни е по-голям Най-големият ни проблем е свързан с натиска от клиентите за понижаването на цените на услугите. Дългогодишни клиенти, с които имаме много тесни отношения, непрекъснато се опитват да намаляват все повече цените и ние се съобразяваме с тях, но все пак и това има някакви граници. Това е един общоикономически проблем, но той не е само само български.
Развитие на нетните продажби: