България е втора в света по износ на гъши дроб
Българските производители обаче не се справят с мркетирането на крайния готов продукт
Франция и България са световни лидерите в
износа на патешки черен, но докато западната държава създава краен продукт с
висока добавена стойност, то родните производители се фокусират върху
производството на първичен продукт. След което го изнасят основно за Франция.
Това обясни Веселин Илиев, главният директор на „Външно икономическо
сътрудничество“ към Българската стопанска камара (БСК).
„Франция е на първо място по износ на патешки черен дроб, а парадоксът е, че България е втора и изнася именно най-много за Франция. Разликата е, че там го преработват и продават наново и затова френският патешки черен дроб е световно известен, а българският - не е“, коментира Илиев, цитиран от сайта на Камарата.
Според него това е проблем на мениджърите в българските предприятия, които се фокусират върху производството на добър продукт и едва след това търсят на кого да го продадат. „Докато други, по-скромни като капацитет страни, тръгват от нуждите на пазара и тогава започват да разработват добрия продукт“, каза икономистът.
Той е на мнение, че в основата на проблема лежат управленските умения на българските предприемачи. „За съжаление голяма част от тях са много добри производители, но не могат да го продават. Много често ние произвеждаме, без да имаме визия за пазара и разчитаме, че правим хубав продукт на ниска себестойност. Да, ама не. Все повече трябва да се търси добавената стойност“, каза още Веселин Илиев.
Наблюдава се все пак положителна тенденция в машиностроенето у нас, където има устойчив ръст от около 5% в износа на годишна база. Това се дължи именно на по-високата добавена стойност, която се търси при производителите, според анализатора.
В същото време България има положителен износен баланс с Германия, която на свой ред е сред първите износители към света, съревновавайки се единствено с Китай.
„Ако свалим розовите очила обаче, ще видим, че Словакия не изнася нито горива, нито метали, нито химикали в сурови форми. Словакия изнася завършени и полуготови продукти. Страната не знам дали има 5 млн. души, а има над 3 пъти по-голям износ от българския. Това се дължи на високата добавена стойност“, коментира още Илиев, визирайки разликата в стратегиите на бизнеса от двете страни.