България има с какво да привлича чуждестранни инвеститори
Сред предимствата ни са ниските данъци и стартов капитал, както и евтината работна ръка
~ 3 мин.
Малкият стартов капитал, ниското пряко данъчно облагане и все още евтиният труд са ключовите фактори, с които България привлича чуждестранни инвеститори. Около това мнение се обединиха участниците в конференцията „Private professional exhibition Bulgaria”, на която страната ни бе представена като атрактивна инвестиционна дестинация пред 10 португалски фирми. Те се срещнаха с български компании от техния бранш и получиха информация за възможността за работа и развитите у нас.
„Малкият стартов капитал е съпътстващо предимство при откриването на бизнес в България“, коментира пред Economic.bg Калина Миланова, представител на консултантската компания European Law Firm. Тя даде пример с Австрия, където фирма може да бъде създадена с минимум капитал от 35 хил. евро, докато в България изискването е за 1 евро. „Стратегията на България за ниския капитал е страхотна при привличането на бизнеса“, добавя тя.
Според Миланова ниските преки данъци в България са фактор за привличането на чуждестранните капитали. „На фона на 48% данък върху доходите на хората в Португалия България е добро място за инвестиция. В страната ни е много лесно да се прави бизнес, в сравнение с трудностите в чужбина“, казва тя.
Според експерта процедурата за стартиране на бизнес в България отнема не повече от една седмица. „Няма проблем документите да са двуезични, цената за поддръжка на една компания също е ниска, което може да привлече повече фирми“, казва Калина Миланова. Тя споделя, че при опита си с клиенти от България, които създават фирми в други европейски държави, е забелязала, че у нас е много по-лесно да се създаде компания.
Ниското заплащане на труда у нас, в сравнение с останалите страни членки на Европейския съюз, също привлича инвеститори.
От Българската асоциация за дялово и рисково инвестиране очакват ръст на чуждестранните инвестиции в следващите две години. „Действително се очаква инвестиционният капитал да се удвои в следващите 2 години, като това вече започва да се случва. Пример за нови фирми са наскоро отворените офиси на Световната банка, Uber и Financial Times”, каза Мария Маринова, директор на Асоциацията. Според нея България притежава силни качества, като добре подготвените кадри.
Преобладаващите чуждестранни инвестиции са в IT сектора, където според Маринова са най-силно подготвените ни кадри. Тя твърди, че е невъзможно да се сравняваме икономически с големите държави като Великобритания, Германия и Австрия, но можем да работим много успешно съвместно с тях.
Компании като българската Walltopia, която е световен лидер в производството на стени за катерене, е добра реклама за българския бизнес. „Фактът, че наши компании са забелязани от големи корпорации за осъществяване на партньорство е много добро начало за развитието на бизнеса у нас. Страната ни е показала пред света някакви успехи и ние задължително трябва да продължим да надграждаме, за да сме конкурентни“, споделя още Мария Маринова пред Economic.bg.
В днешното събитие се включиха 40 български компании от различни сфери на икономиката - промишлено производство, натуралната козметика, хранителната индустрия и селскостопанска продукция и др.
„Мисля, че трябва да обединяваме възможностите си с чуждестранни компании. Имаме достатъчно кадърни хора у нас, за да се получат нещата. Смятам, че сме конкурентни на пазара и че подобни събития много могат да помогнат за разрастване на бизнеса“, каза Тихомир Каракашев организатор на събитието.