България може да е лидер в облачните технологии в Европа
При развитието на „Индустрия 4.0“ държавата и бизнесът трябва да бъдат партньори, за да бъде успешно внедряването й
Нина Жекова, мениджър Корпоративни продажби във Виваком:
Г-жо Жекова, като представител на VIVACOM Вие отговаряте за клиенти от правителствения сектор – министерства, агенции и други изключително важни органи за управлението на България. Какви според вас са тенденциите в развитието на държавната администрация?
Държавната администрация има ключова роля в развитието на България, както за гражданите, така и за бизнеса. Като част от голямото европейско семейство Българската администрация синхронизира законодателните и нормативните разпоредби, така че да се гарантират правата на гражданите. Напоследък все по-актуална тема е дигитална трансформация на администрацията и цялостната й цифровизация, като ангажимент на всички публични институции. Именно това е посоката, в която ще се движи правителственият сектор в следващите няколко години.
Готова ли е страната ни за новата ера - Индустрия 4.0, и за дигитализация на процесите в бизнеса и в обществото? Това в голяма степен засяга и държавното управление.
„Индустрия 4.0“ навлиза с все по-силни темпове в бизнеса и в държавния сегмент. Предстоят редица предизвикателства, свързани с процесите по дигитална трансформация, които са не само технологични, икономически, но и обществено значими.
Предстои редица процеси да бъдат дигитализирани в унисон с новите технологични промени в световен мащаб. При развитието на „Индустрия 4.0“ държавата и бизнесът трябва да бъдат партньори, за да бъде успешно внедряването й. Предпоставки за прилагането на „Индустриалната революция“ са човешкият ресурс и финансовият капитал. Решаването на проблема с човешкия ресурс е възможно чрез изграждане на образователна инфраструктура, както и подобрена връзката между науката и индустрията.
Предимството на България пред другите страни по пътя на "Индустрия 4.0“ е, че страната ни се превърна в акселератор за нови високотехнологични компании. Налице са финансовите инструменти, които са приложими в „Индустрия 4.0“, като програми „Хоризонт 2020: Инструмент за малки и средни предприятия“ и "Оперативна програма иновации и конкурентоспособност" (ОПИК). Друго предимство е създаването на екосистеми, каквато цели да бъде София Тех Парк например.
Каква е ролята на телекомите и конкретно на Виваком в този процес?
Концепцията за „Индустрия 4.0“ поражда необходимост от бързото развитие на технологиите за свързаност, широката употреба на облачните приложения и огромния обем данни, генерирани от устройствата тип IoT (Интернет на нещата).
Реализирането й е немислимо без осигуряване на качествени и надеждни телеком услуги и най-вече – високоскоростна интернет връзка, каквато Виваком предоставя, благодарение на силно развита си мрежа.
Но освен типично телекомуникационните решения, ние имаме амбиции да се развиваме и в сферата на облачните услуги. Вече сме поставили основите чрез дейта центрове, които управляваме и предлагаме на наши корпоративни клиенти. А съвсем скоро обявихме и началото на сътрудничеството си със световния лидер в ИКТ сферата – HUAWEI. Партньорството ни с тях ще допринесе за развитието на облачни услуги у нас и позиционирането на страната ни като своеобразен хъб за Европа в това направление.
С други думи, концепцията за дигитализация на индустриите е немислима без равноправно сътрудничество между държавата и телеком компаниите, както и стартъп фирмите.
Разкажете
ни конкретни примери за технологични решения, които предоставяте на клиентите
си от правителствения сектор?
Виваком e предпочитан доставчик на фиксирани, интернет и мобилни услуги в правителствения сектор. Нашата мисия е да бъдем надежден и сигурен партньор, предоставящ телеком услуги и гарантиращ безупречно клиентско обслужване. Държаните институции развиват своите технологични потребности в синхрон със заобикалящото ни ежедневие.
Ние сме утвърден технологичен партньор
при развитието на устойчиви системи за градски транспорт в редица общини. Сред
тях са Бургас, Пловдив, Плевен, Стара
Загора, части от София и други.
Към момента осигуряваме телеком свързаност между информационните табла и
градските автобуси, както и wi-fi в градския транспорт.
Други иновативни проекти са въвеждането на системи за мониторинг и контрол на автопарка. Нашата GPS платформа е доказала своята ефективност и надеждност в правителствения сектор.
Въвеждането на системите за видеонаблюдение и мониторинг е тенденция, която се засилва в публичния сектор.
Живеейки в дигиталната ера, сигурността на информацията и съхранението на лични данни са предизвикателство пред всички нас. Виваком като водещ телеком оператор предоставя цялостни решения, включващи собствени центрове за съхранение на данни и защита от кибератаки.
Имаме интересни проекти и в областта на образованието, като последният който реализирахме и се радва на голям успех в българските училища, е „Интерактивна класна стая“.
И не на последно място - голяма част от държавните структури с контролна функция вече са модернизирани и при проверки ползват таблети с мобилен интернет. На тях има инсталирани приложения, разработени специално за тяхната система.
С
какво се различават клиентите от държавния административен апарат и бизнес
клиентите?
Във Виваком имаме индивидуален подход към всеки клиент и се стремим да отговорим на неговите конкретни нуждите от телекомуникационни услуги. Обикновено малките и средните компании са по-динамични, трябва да реагират бързо на своите конкуренти в бранша и имат нужда от по-чести и спешни промени в технологичните си решенията. Ние сме гъвкави, като им осигуряваме 24/7 обслужване - както по административни въпроси, така и техническо обезпечаване.
Държавната администрация и големите компании, от своя страна, изискват по-сложни
разработки на решения, услугите са мултиплицирани и е необходимо сериозно
обезпечаване на технологичната инфраструктура. Ние можем да осигурим това,
благодарение на собствената ни оптична, медна и сателитна инфраструктура, силно
развитата ни 4G мобилна
мрежа, както и модерните ни Център за управление на мрежата и услугите и Център
за съхранение на данни при бедствия и аварии.
Какво
да очакват клиентите от Виваком до края на годината?