Българските господари на мапинга
MP Studio е сред пионерите в прожектирането на 3D визуални ефекти
Марин Петков е основател на MP Studio (ЕМ ПИ Студио), която получи награда за Иновативно предприятие на годината 2017 в категорията „Иновация в креативните индустрии“. Фирмата е сред пионерите в областта на прожектиране на 3D визуални ефекти и интерактивни инсталации върху различни обекти. Създава иновативна синхронизация между лазерен и видео мапинг, под бранда 4D Experience. Компанията има над 160 проекта в цял свят, включително първи мапинг на пещера, катедрала и подвижен обект.
Ние, обикновените хора, се впечатляваме от зрелищни визуални ефекти или прожекции върху сгради, но технологията на тези визуални магии по-скоро остава загадка. Затова Марин Петков и ЕМ ПИ Студио бяха едно от откритията на Конкурса за иновативно предприятие на годината 2017. Българската компания, създадена през 2008 г., е една от лидерите в Европа в областта на проектиране на 3D визуални ефекти и интерактивни инсталации върху различни обекти, но рядко попада под прожекторите. Според Марин, това е така, защото у нас добрите новини и примери не се търсят толкова активно и съответно „се продават” по-трудно. За моя радост конкурсът се оказа поводът да разбера кой стои зад първия мапинг в пещера в света – в пещерата Хан в Белгия през 2015 г.; първия мапинг върху сграда и холограмна проекция в България.
Също като по филмите, първата искра, която запалила Марин по мапинга, била... киното. Визуалните ефекти го впечатлили толкова, че решил да изучава „Информатика и мултимедия” в Германия. Там започва да експериментира с прожекции върху различни повърхности и 3D ефекти. Когато се връща в България през 2008 г., основава студиото със собствен капитал и с помощ от семейството си. Марин резюмира първите години на фирмата в няколко изречения: „Беше доста трудно, защото стартирахме точно в разгара на кризата на 2008-а. Малко повече от половин година бях сам, докато не се присъедини и първият член на екипа ми. Две години по-късно се разширихме с още двама“.
Първите проекти на фирмата били главно за телевизионни и шоу продукции в България. Компанията печели няколко конкурса за главни подизпълнители в проекти за Германия, Холандия и Австрия. „Това беше чудесна възможност да се запознаем с хора от бранша. В последствие започнаха да ни търсят от различни държави по препоръки и изградихме партньорства и портфолио. Един от проектите, който ни даде много добър старт, беше за коледно шоу във френския град Отмон. Правим го 5 поредни години”.
Днес във фирмата работят 7 души, които непрекъснато правят визуални и технически експерименти с цел създаване на иновативни продукти. Марин и екипът му вярват, че в близките 15 години изкуственият интелект няма как да замени човека напълно, дори и в тази високотехнологична област. „Една машина никога не би могла да замени емоциите и креативността, които може да вложи един човек при създаването на едно шоу. Поне така се надявам“, казва Марин.
Вероятно екипът знае как да създава визуални магии, ако се съди по списъка с номинации и награди на компанията: за “най-добро събитие” на “Visit.Brussels” Белгия 2016; трето място за “най-добра анимация” на Computer Space 2016, България, и на Festival of Lights 2016, Берлин, Германия; първи шампион на Festival of Lights 2015 Берлин, Германия.
Портфолиото на студиото е впечатляващо - от над 160 проекта в Австрия, Белгия, България, Германия, Грузия, Гърция, Дания, Дубай, Катар, Кувейт, Ливан, Русия, Франция, Холандия, Швейцария и др. Затова Марин и колегите му познават добре различните бизнес култури. „Има огромна разлика в това да правиш бизнес във всички тези различни точки по света. В Западна Европа се ценят много опита, времето, точността и качеството, което предлагаш. Следването ми в Германия се оказа безценен опит в работата в бъдеще. В Близкия Изток хората са непредсказуеми и с колегите сме свикнали да очакваме всичко от тях.“
След 10 години в бизнеса предприемачът определя времето като най-ценния ресурс. Той съветва стартиращите предприемачи да бъдат искрени, упорити, постоянни и да ценят времето на другите. Марин се стреми към оптимизация на време и на ресурси, за да извлече максимума от тях. „Развитието на технологиите и на софтуера ни помагат много в оптимизирането на времето. Както всяка друга технологична компания, ние сме в непрекъснато търсене да извлечем максимума от нашите ресурси. А когато човек обича работата си, той няма как да не е искрен и да не вдъхновява другите около него. Останалото е магия“, завършва той.