БДЖ е във фактически фалит, съществува заради държавната субсидия
Транспортният министър обещава до 2023 г. държавните железници да са на печалба
Николай Събев, министър на транспорта:
След като в средата на февруари министерството на транспорта представи пътна карта, по която ще се случват реформите в БДЖ, днес ресорният министър Николай Събев представи и оздравителната програма за железниците. В оздравителната програма се залага 10 на сто годишен ръст на приходите и 10 на сто намаление на разходите, заяви Събев по по време на блиц контрол в ресорната комисия в парламента. Оздравителната програма е със срок от 5 години, което предполага, че до 2027 г. железниците трябва да вдигнат печалбите с 50%.
По думите на Събев железниците ще бъдат с положителен финансов резултат още през 2023 г.
Сега не стига, че „Пътнически превози“ получава 190 млн. лв. субсидия, но има и загуба от 59 млн. лв. Това не е нормално“, заяви министърът.
Оздравителната програма е била обсъдена и със синдикати и експерти на специална кръгла маса. Събев посочи, че за да се промени услугата в железниците, е възможно да се използват механизми на публично-частното партньорство, включително и чрез концесиониране на жп гари, като целта е те да се превърнат в модерни градски възли, които да комбинират няколко вида транспорт.
Около 45% от подвижният състав на БДЖ е извън експлоатация и не е включен в ремонтната програма на компанията, а същевременно са отказвани половината заявки, заради невъзможност да бъдат изпълнени.
В резултат на тези действия се появяват редица частни товарни превозвачи, а същевременно държавната железница е във фактически фалит и се поддържа единствено от субсидията“, посочи Събев.
По време на изслушването в транспортната комисия, министърът заяви, че през април се очаква министерството да обяви нов тип тарифиране за двата вида транспорт – пътнически и товарен. По промените в структурата на тарифите при товарните превози се работи усилено, като срока е края на месец март.
Предвижда се система за управление на материалните запаси, на ремонтите, на качеството, система за измерване на ефективността на процесите. Преглеждат се договори с товародатели, който са под себестойността на услугата. Предстои среща с 10 от най-големите фирмите, на която ще се водят преговори за цените, така че „да влязат в нормални пазарни рамки“.
Златомира Мострова му напомни, че трябва да бъде прегледан и договор за охрана.
Събев обясни, че проектите в Плана за възстановяване, заложени в сектор „Транспорт“, са били преработени, за да може да бъдат изпълнение в срок до 2026 г. По новите предложения Европейската комисия е имала само „технически въпроси“, но не и възражения.
Ние погледнахме проектната готовност на първоначално заложените проекти. Нямаше такава, а не може да пропуснем възможността да получим пари по Плана. Заради това и терминала в Русе не е вкаран, защото министърът е от Русе, а защото има проектна готовност“, заяви Събев.
Относно забраната руски кораби да влизат в българските води на Черно море, Събев заяви, че бизнесът няма да пострада от това. Единствено ще бъде засегнат маршрута Кавказ – Варна.
Истината е, че руските кораби отдавна не са с руски флаг. Външно министерство отправи запитване към нас. Ние направихме анализ и им върнахме отговор. Позицията на България бе представена от Генчовска в ЕС“, заяви Събев.
Линията София - Скопие
На въпрос от ГЕРБ относно линията София – Скопие, която се изпълнява от българският авиопревозвач “GullivAir”, Събев заяви, че разчета е бил добър – показвал е, че разходите се покриват и че носи доходност. Важно е било да се осъществяват полети два пъти седмично – в събота и в понеделник, за да се хване през уикенда и потока от туристи.
Превозвачът планира да завършва полетите към Бургас и Варна. Този подход е работещ. Имат добре развита мрежа на продажби. Имат и кодшеър споразумение с Bulgaria Air. Превозвачът обаче не вижда голям ентусиазъм от заявки, но има време до първия полет на 27 март“, поясни Събев.
Според него държавата си е свършила работата и е направила нужното да заработи добре линията. След събитията в Украйна обаче, не е ясно какво ще се случва с линията и доколко тя ще бъде успешна. Въпреки това министърът бе категоричен, че държавата няма да субсидира линията.
Не мога да преценя какво ще се случи с линията, но собственикът е куражлия и смята да стартира. Ще направим всичко възможно да го рекламираме и хвалим, но държавата няма да плаща“, заяви Събев.
Национална транспортна схема
На въпрос от Георги Свиленски относно докъде е стигнала работата по националната транспортна схема, Събев заяви, че съвместно с МРРБ работят по картата. Министърът вижда сериозен „дефект“ във взаимоотношенията между превозвачи, общини и министерство.
Общините обявяват конкурси за различни линии по преценки, които не обслужват нуждите на населението. Ние в края на годината получаваме сметката, която да платим и да ги компенсираме. Това не е редно“, посочи Събев.
Той напомни, че е важно разписанията в жп транспорта да бъдат обвързани с разписанията на автобусния транспорт.
„Всичко това предстои и го планираме. Заради това не съм дал докрай зелена светлина за вливането на трите предприятия. Има места, на които трябва да ровим по-дълбоко“, допълни Събев.
По думите на министъра, освен спекула с цените на храните, има и спекула с цените на услугите. Някои превозвачи са изчакали да получат средства от помощта с общ бюджет 40 млн. лв. и след това са прекратили обслужването на някои линии.
Помолих „Автомобилна администрация“ да започне разговори с общините кои договори са прекратени едностранно и защо. Не може да имаме разписание само на карта. Ние нямаме гаранции, че разписанието и обслужването на линиите се спазва. Трябва да се копае по-надълбоко“, посочи Събев.
Министърът заяви, че механизмът за организация на транспорта трябва да бъде променен. Трябва да се проведат разговори и с общините. Министърът напомни, че всеки един сектор (воден, въздушен, сухопътен и жп) получава компенсация и субсидия.
Имаш чувството, че виждаш болен на легло на системи. Това трябва да се промени. Картата е красива, но надали ще върши работа за хората по селата без транспорт. Аз мислих, че БДЖ ще е основно предизвикателство, но се оказа, че има и много други неща“, заяви министърът.
Шофьорските изпити
За да подобри безопасността по пътищата в страната, транспортното ведомство ще обърне специално внимание на обучението и изпитите на кандидат-шофьорите. Ресорният министър ще проведе първите обсъждания и за промени в Закона за движение по пътищата през май месец.
„Наш основен приоритет е безопасността. Първо ще направим реформа в дирекциите и регионалните звена, които осъществяват контрол от страна на държавата. Очакваме да свърши до април месец, а през май месец ще се върнем на обучението и шофьорските изпити“, заяви Събев.
По думите на министъра, промените в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ са били съвсем съзнателни и с цел упражняване на контрол върху претоварването. Събев заяви, че основна причина за авариите и жертвите по пътищата, са претоварените камиони. Заради това министерството работи активно.
След структурните промени в звената за контрол, Събев заяви, че ще покани всички заинтересовани лица, които имат отношение към учебния процес, към изпитния процес, браншови организации, за да бъдат обсъдени промените в изпитите на младите шофьори.
Трябва да има много сериозен изпит, включително и практически. Ние заложихме и полигони в коалиционното споразумение. Ако фокусът ни е върху изпитите и готовността да управляват автомобили, ще решим проблема и с безопасността по пътищата“, коментира министърът.
Настимир Ананиев напомни, че в коалиционното споразумение е разписано листовките да включват повече ситуационни задачи.
„Хубаво е формата на листовките да предполага сериозен изпит, който да показва, че може да шофираш, а не че си научил нещо наизуст“, заяви Ананиев.