БДЖ ще получи 300 млн. евро заем от ЕБВР
Транспортният министър Георги Гвоздейков заяви, че другата седмица ще бъдат обявени нови процедури за подвижен състав и че България обмисля четвърти мост над Дунав
В понеделник транспортният министър Георги Гвоздейков ще подпише споразумение с Европейската банка за възстановяване и развитие за кредит от 300 млн. евро, който да послужи на БДЖ за инвестиции. Това съобщи самият министър по време на изслушване в ресорната комисия в парламента. Също така стана ясно, че БДЖ търпи санкции по договора за обществена услуга, тъй като не може да изпълни заложените километри при превоз на пътници.
Министърът коментира и поръчките за нов подвижен състав, финансирани по линия на Плана за възстановяване и устойчивост. По думите му към търга за 35-те влака има голям интерес, като подаването на оферти ще бъде удължено. В понеделник предстои да бъде стартирана наново и обществената поръчка за двуетажните влакове.
По отношение на инфраструктурата в страната, Гвоздейков заяви, че се обмисля вариант и за четвърти мост над р. Дунав.
БДЖ
Че БДЖ търпят санкции по договора за обществена услуга стана ясно, след като Гвоздейков трябваше да отговаря на въпрос за вагоните втора ръка, които ще бъдат закупени. От думите на министъра се разбра, че дружеството не може да изпълни заложените километри, които трябва да реализират влаковете при превоза на пътници. Според него причината е свързана с недостиг на достатъчно подвижен състав. Гвоздейков обаче не навлезе в подробности какъв е размерът на наложените санкции до момента.
По отношение на вагоните, които ще купи дружеството от Deutsche bahn Гвоздейков коментира, че екип на БДЖ, заедно със зам.-министър Минчев са в Германия, за да направят подбор на състава и да изчистят технически въпроси за съвместимост с българската инфраструктура.
Сделката върви към финал. Спазвайки всички законови процедури, тя ще се реализира по Закона за обществените поръчки, няма друга възможност“, коментира министърът.
Допълни, че закупуването на вагоните втора ръка е временна мярка, така че да се подобри комфортът за пътниците. Вагоните ще се движат по линиите на дълги разстояния. Министърът заяви, че до месец – месец и половина сделката ще бъде финализирана, като вече се работи и със спедиторска компания по организацията на транспортирането на вагоните до България.
Георги Свиленски (БСП) заяви, че усилията трябва да се насочат към закупуването на нови състави, тъй като за вагоните втора ръка е „ясно, че го правим от немай къде“. Той заяви, че се надява БДЖ да не се превърне в музей на жп състава на Европа.
Именно на този коментар министър Гвоздейков спомена новината за заема, който БДЖ ще вземе от Европейската банка за възстановяване и развитие. Той заяви, че той е най-върлият привърженик българският жп транспорт да има най-модерната нова техника, но това няма как да се случи бързо. По думите му този процес не е спрял.
В бюджета има одобрена банкова гаранция и в понеделник ще подпиша споразумение с Европейската банка за възстановяване и развитие за грант от 300 млн. евро“, обяви министърът.
Допълни, че това е кредитна линия, която дава възможност при намерение за инвестиции, БДЖ да има възможност да ползва средствата за развитие.
Проверка на Economic.bg в бюджета, обнародван в Държавен вестник, показа, че гаранцията е в размер на 300 млн. евро, като е подсигурена във връзка с финансирането на проект „Придобиване на подвижен железопътен състав“, но не се уточнява изрично дали ще е нов или втора ръка.
Друга интересна тема, за която загатна министърът, е свързана с билетоиздаването. Той коментира, че е имал две интересни срещи в посока билети за влак да може да се купуват с приложение.
Мисля, че до един месец ще има страхотна новина в тази посока“, заяви министър, но не даде повече подробности.
Новият подвижен състав по ПВУ
Гвоздейков коментира, че към търгът за доставка на 35 електрически влака има голям интерес. Припомняме, че той стартира наново в края на януари с различни изисквания, след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) го спря заради незаконосъобразност. Стойността му е над 1.1 млрд. лв. без ДДС, а оферти се подават до 21 февруари.
По думите на министъра обаче този срок ще бъде удължен с 10 дни, като в понеделник ще се публикува промяна на спецификациите. Гвоздейков заяви, че има доста запитвания от различни участници.
По отношение на 7-те двуетажни влака, министърът съобщи, че в понеделник ще бъде пуснат нов търг. Припомняме, че предишният бе прекратен, тъй като имаше една единствена оферта, която обаче не отговаряше на критериите, заложени от ресорното министерство.
В момента процедурата е в Националния фонд към Министерство на финансите. Трябва да я получим утре и в понеделник най-късно тя ще бъде обявена отново със срок от 1 месец.“
За третата процедура за закупуването на 20 едноетажни електрически влака тип „push pull”, която прочита с пряко договаряне с две международни компании, Гвоздейков коментира, че предстои обявяването на резултатите от воденето на преговори.
В комуникация сме и с Европейската комисия. Те обръщат голямо внимание. Процедурите са в ход и за мен лично няма притеснение. Правим всичко възможно договорите да бъдат сключени, но в процедурите по ЗОП има и субективни фактори, които влияят на срокове. Не всичко зависи от нас.“
Министърът обаче не посочи какво се случва със закупуването на още 9 локомотива за частично електрифицирани депа. Те бяха част от по-голяма процедура, при която българска компания бе избрана да достави 9 локомотива за неелектрифицирани депа.
Четвърти мост над Дунав
След като България и Румъния получиха почти 7 млн. евро за предпроектни проучвания за трети мост над р. Дунав, при Русе, днес стана ясно, че България ще настоява и за четвърто такова съоръжение. Гвоздейков заговори за това, след като отговори на въпрос, свързан с инфраструктурата по оста Север – Юг.
Министърът напомни за срещите на високо ниво между премиерите на България, Гърция и Румъния през октомври миналата година. Тогава трите страни се разбраха за развитието на важни големи проекти по коридор номер 9.
Гвоздейков заяви, че предстои подписването на официален документ за изпълнението на такива инфраструктурни проекти, в които е заложено изграждането на магистралата от Русе до Маказа. Той съобщи, че по информация от МРРБ, съвсем скоро ще бъде обявена процедура за избор на трасе от Кърджали до Велико Търново. По думите му има отворени възможности за финансиране през военна мобилност и през други фондове.
Ние обмисляме вариант като част от този договор и четвърта точка за изграждането на мост при Силистра – Кълъраш“, допълни министърът.
По думите му подобни проекти ще помогнат за по-бързото възстановяване на Украйна. Заяви, че съвсем скоро ще има среща в София между министрите на трите държави и тогава ще бъдат финализирани всички договорености.
Смененият зам.-министър и пощите
Относно уволнението на зам.-министър Григори Григоров, за което първо Economic.bg съобщи, Гвоздейков заяви, че то е свързано с незадоволителното състояние на „Български пощи“. Със зам.-министъра е сменено и ръководството на пощите.
Доверието не беше оправдано. Бях дал пълна свобода за работа и сформиране на негов екип в пощите, но тези хора не си изпълняваха задачите, както трябва.“
Министърът коментира, че старото ръководство на пощите е искало да вземе овърдрафт, който е бил спрян от Гвоздейков, тъй като не е получил адекватно обяснение с каква цел е поискан.
Това, което знам е, че състоянието им е една идея по-добре спрямо предходната година, но за мен не е задоволителен резултат. Търсих други нива“, заяви министърът.
По думите му счетоводството дава възможности да се покаже цветущо състояние, но трябва да се види реалната обстановка, за да се направи стабилен фундамент за развитие. Гвоздейков заяви, че пощите имат огромен потенциал, но
мърлявщината на хората е била повече от отговорностите и резултатите.“