„БДЖ-Товарни превози“ иска 400 млн. лв. от Световната банка за нов подвижен състав
90% от наличните вагони са доставени преди 40 години
„БДЖ-Товарни превози“ ще преговаря със Световната банка за привличане на 400 млн. лв. капитал, с които да придобие нов подвижен състав. Ходът бележи старта на инвестиционната програма на дружеството за периода до 2024 г., в рамките на която компанията ще опита да купи 5 нови електрически и 15 дизелови локомотива, както и 600 броя специализирани товарни вагона, съобщават от пресцентъра на Министерство на транспорта.
Програмата предвижда и основни ремонти на 10 локомотива и 250 товарни вагона. Целта е държавното дружество да бъде конкурентен играч на пазара на товарни превози, който – за разлика от пътническите превози – е либерализиран. В същото време обемът на заявките за превоз се увеличава, а липсата на подвижен състав крие риск от загуба на клиенти и нереализирани печалби.
В последните години „БДЖ-Товарни превози“ не успява да отговори на изискванията на пазара и има затруднения в изпълнение на графика на превози поради липсата на достатъчно подвижен състав. Средната възраст на електрическите локомотиви е 45 години, а 90% от вагоните са доставени преди 40 години. Ремонтната поддръжка се извършва главно в локомотивните депа на дружеството, които нямат достатъчен капацитет“, посочват от ресорното ведомство.
Ръководството на дружеството очаква инвестицията от 400 млн. лв. да се изплати за срок от 11 години. През първата година, след модернизирането на локомотивния и вагонен парк, дружеството прогнозира, че ще реализира приходи на стойност 28 млн. лв. Очакванията са, че от втората година ще бъде генерирано допълнително по още 5 процента увеличение.
От пресцентъра на Министерство на транспорта напомнят, че инвестициите в подвижен състав и жп инфраструктура са основен приоритет.
Обновяване и при пътническите превози
Транспортният министър Николай Събев вече проведе консултации за закупуването на пътнически подвижен състав с пари от Плана за възстановяване и устойчивост. Предполага се, че новите вагони и локомотиви ще бъдат ползвани от „БДЖ-Пътнически превози“, но само ако то постигне добри финансови резултати и спечели договора за обществена услуга след либерализацията на пазара. В противен случай подвижният състав ще бъде експлоатиран от частен превозвач.
Въпреки проведените консултации и обещанието, че обществените поръчки ще бъдат стартирани в „най-кратки срокове“, Събев все още не ги е обявил.