БДЖ плати стар дълг към държавата с нов дълг от държавата
Финансовата операция се прави, за да се избегне плащането на наказателни лихви
"Холдинг БДЖ" погаси задължение на стойност няколко десетки милиона към държавата, взимайки няколко десетки милиона от...държавата. Схемата е свързана с желанието на холдинга, а вероятно и на бюджета, да не се трупат наказателни лихви. С две думи: БДЖ рефинансира стария си заем, взимайки нов от същото място.
Днес от железниците обявиха, че са превели на бюджета 42 млн. лв. - пари, които преди 7 години държавата е платила на Световната банка, тъй като железниците са спрели да плащат и се е активирала държавната гаранция. След днешното разплащане дългът на железниците се оценяват на 351 млн. лв.
Историята на задължението към Световната банка датира от 1995
г., когато предшественикът на сегашния холдинг - НК БДЖ, тогава обединяващ БДЖ и НКЖИ, тегли
сумата от международната финансова институция за преструктуриране на железницата.
Мотивът е, че парите ще се използват за подобряване на обслужването, както и за обучение на
персонала.
През 2010 г. на управляващите им се налага да активират
държавната гаранция за погасяване на просрочени вноски по получения заем, с което дългът се прехвърля от Световната банка към държавния бюджет. Дължимата главница по заема е 42 млн. лв., но за близо 7 години са натрупани и наказателни лихви, дължими на бюджета, в размер на 16 млн. лв.
Миналата седмица министърът на транспорта Ивайло Московски обяви, че неговото министерство дава "безлихвен заем" на дружеството на стойност 63 млн. лв. Всъщност това е субсидия от централния бюджет, за чието отпускане бе получено разрешение от Европейската комисия, което обаче се чакаше от 2011 г.
По думите на Московски останалите 20 млн. лв. ще бъдат върнати на облигационерите на БДЖ. Министърът тогава уточни, че предоставените от държавата средства са "възмездна финансова помощ от бюджета и системата на транспорта има ангажимент да възстанови тези средства към бюджета до края на 2018 г.".
От БДЖ коментираха за Economic.bg, че това е голям успех за холдинга, защото ще доведе до намаляване на лихвените разходи, които са в размер на 2.7 млн. лв. годишно. Задължението трябва окончателно да излезе от баланса на дружеството в момента, в който стане факт концесията на Летище София и парите бъдат върнати на държавата, коментираха от железниците.