БДЖ реши да даде с 250 млн. лв. повече за новите влакове
Днес дружеството публикува обществена поръчка за закупуване на 42 мотрисни влакове
Българската държавна железница (БДЖ) ще даде 675 млн. лв. без ДДС за закупуването на 42 нови мотрисни влака, което е с 250 млн. лв. повече от стойността, която се тиражираше през последната година – 420 млн. лв. Поръчката е публикувана на сайта на Агенцията за обществени поръчки. Тя е разделена на две основни дейности - закупуване на машини и тяхната поддръжка.
Първоначалната идея на дружеството бе да закупи 41 нови мотрисни влака за 420 млн. лв., които да развиват скорост от 220 км/ч и да имат 350 места. В поръчката обаче фигурират 42 влака с максимална скорост 160 км/ч и 230 места.
Търгът обхваща и задължение на компанията победител да поддържа мотрисните влакове за период от 15 години, включително капитални ремонти до изминаването на 2 800 000 км. Документацията за процедурата по обществената поръчка е изготвена от Ernst & Young. Преди година дружеството отправи запитване към 4 водещи компания за евентуалната индикативна стойност на доставката на 41 мотрисни влака, както и поддръжката им за определен период след това.
Най-ниската оферта, която успява да се вмести в предварително обявените 420 млн. лв. е била на полската ПЕСА - с 390 млн. лв. Най-високата оферта е на Siemens - 630 млн. лв., до която се доближава и индикативната стойност на поръчката сега.
Припомняме, че през 2008 г. бяха закупени 25 влака Siemens, а тяхната поддръжка се оказа нелека задача. Останалите 2 компании, които са се включили в запитването на дружеството - Щадлер Рейл Мениджмънт и Шкода Транспортейшън, са дали съответно - 563 млн. лв. и 564 млн. лв.
В интервю за Economic.bg от май 2018 г. изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров сподели, че планът е с новите влакове да се стига от София до морето за 3.5 ч. Тогава той разпредели детайлно откъде ще се набавят необходимите, по неговите думи, максимум 420 млн. лв. По-голямата част - 350 млн. лв., трябваше да дойдат от капиталовия трансфер на държавата към БДЖ - по 35 млн. лв. годишно, в продължение на 10 години. За оставащите 70 млн. лв. той каза, че "ще се търсят още резерви".
Нито в интервюто, нито когато и да е говорил публично за тези пари, Владимиров не е споменавал, че сумата ще е повече от тези 420 млн. лв. Той или не е знаел, че ще се наложи поддръжка на мотрисните влакове, или е смятал, че тя ще може да бъде включена в по-ниската цена.
Офертите ще се приемат до 12 октомври.