БЕХ ще трябва да преведе извънредно 425 млн. лв. в държавния бюджет
Конституционният съд единодушно определи за незаконно решението на Народното събрание, по предложение на ГЕРБ
Конституционният съд единодушно определи като незаконно решението на Народното събрание от март 2024 г., с което забранява на министъра на енергетиката да разпредели 425 млн. лв. дивидент от Българския енергиен холдинг (БЕХ). Тогава забраната беше приета по предложение на петима депутати от ГЕРБ – Теменужка Петкова, Жечо Станков, Александър Ненков, Росица Кирова и Мария Белова.
Веднага след това правителството на премиера Николай Денков оспори решението пред Конституционния съд, който сега се произнася, но все още не е публикувал мотивите си.
Решението на съда от днес означава, че БЕХ ще трябва да преведе в оставащите месеци до края на тази година сумата в държавния бюджет. Парите могат да се използват за попълване на Фонд "Сигурност на електроенергийната система", какъвто беше замисълът на Асен Василев.
Вносителите тогава мотивираха предложението си с „обезкървената българската енергетика“, за което обвиниха тогавашния финансов министър Асен Василев. По време на дебатите пък той им отговори, че парите са необходими за „пенсии, които са три пъти увеличени, над 1 млрд. лв. за здравната каса, за заплати на учители, лекари и още“.
В крайна сметка „за“ запазването на дивидента в БЕХ тогава гласуваха ГЕРБ, „Има такъв народ“, „Възраждане“ и ДПС. Против бяха ПП-ДБ, а от БСП се въздържаха.
Проблеми с бюджета
Припомняме, че липсата на дивидент от енергийните дружества е една от причините за бързия растеж на бюджетния дефицит на държавата за тази година, който към края на септември вече е 1.6 млрд. лв.
В искането си до Конституционния съд от Министерския съвет заявиха, че това решение на НС противоречи на принципите на правовата държава, на разделение на властите, за неприкосновеност на частната собственост, на равнопоставеност на субектите на частна собственост в условията на пазарна икономика и на правомощието на правителството да ръководи изпълнението на държавния бюджет.
МС изтъкна, че изпълнението на решението би нарушило приетите от Народното събрание бюджетни показатели. И подчертава, че парламентът „може да упражни политически контрол и да гласува недоверие на Министерския съвет, но не и да препятства пълноценното упражняване от правителството на негови конституционни правомощия по управлението на държавата или на произтичащи от закон правомощия на друг орган на изпълнителната власт“.
Кабинетът „Денков“ посочи още, че според Закона за публичните предприятия Министерският съвет, а не парламентът, упражнява правата на държавата в публичните предприятия и одобрява общата дивидентна политика.