Без облекчения при данък „уикенд“ за колите
ЕК не разрешава на фирмите да се приспада 50% ДДС
От догодина няма да влезе в сила предвижданото облекчение при облагането с ДДС на личното ползване на фирмените автомобили, каквато бе идеята на финансовото министерство. Причината е отказ от страна на Европейската комисия да позволи такава мярка. Позицията е заявена от Брюксел още на 30 юни, но не бе съобщена официално. Тя е записана в доклада за изпълнението на консолидираната фискална програма за първите шест месеца на годината.
"Изготвен бе проект на искане за дерогация за ограничаване до 50 на сто на правото на приспадане на данъчен кредит за начислен данък при наем или лизинг на леки автомобили, както и за начислен данък върху разходите, свързани с тези превозни средства, когато те не се използват изцяло за стопански цели. С писмо от 30.06.2016 г. Европейската комисия посочва, че при незадължителното въвеждане на ограничението на правото на данъчен кредит ще продължи неравностойното третиране на определени бизнес активи и няма да се опрости събирането на ДДС. В тази връзка България е приканена да преразгледа подаденото искане", пише в доклада, цитиран от в. "Сега".
Така ще се наложи в бюджета всеки месец да се връща ДДС в зависимост от степента на лично ползване. Това ще доведе до поредното преработване на декларации и софтуери и затруднения за фирмите, след като и тази година те бяха принудени да работят при много неясни условия, коментират счетоводители.
"Подозирахме, че ще откажат, защото това, което искахме, го няма като практика - избор между двата модела. Те казват - дерогация подобно на тази, която искате, може, но само ако се прилага един от двата модела. Не може да се даде право на избор дали ще избереш частично приспадане на данъчен кредит, или другия модел - да си водиш счетоводство и да преценяваш каква е частта на личното ползване - или едното, или другото", обяснява финансовият министър Владислав Горанов, цитиран от "Капитал". Той допълва, че от финансовото министерство са решили да не настояват за ново разрешение от ЕС, а да изчакат да видят как бизнесът ще отчита данъка.
На практика това означава, че за превозни средства, за които може да се иска приспадане на ДДС, фирмите ще трябва да водят пътни листи, да делят лични и служебни коли и да решат колко да внесат в бюджета като ДДС от стойността на колата при покупка, пише още "Капитал". Реално счетоводството ще се утежни, като се отваря и вратичка за сериозен данъчен тормоз на фона на незначителните приходи в бюджета от този налог.