Безплатен градски транспорт: Защо жителите на Монпелие са скептични?
От въведената преди 2 месеца мярка могат да се възползват само жителите на града, но не и такива извън пределите му и туристи
Вече почти два месеца половин милион жители на южния френски град Монпелие и околностите му не плащат, за да ползват обществен транспорт. Много от тях са доволни от мярката, въведена в края на миналата година, но има и такива, които са скептично настроени, пише DW.
Тридесет и една годишната Райен Чаби изпитва облекчение, че вече не трябва да плаща за автобуса и трамвая, с които отива на работа през делничните дни. Преди да стане безплатен градския транспорт, тя е изминавала 7 километра с кола, за да стигне до работното си място.
Безплатният обществен транспорт е наистина добра идея – особено за хора като мен, които мислят два пъти, преди да похарчат 50 евро за месечен абонамент. Печеля само 1950 евро бруто всеки месец“, каза тя пред DW, докато чакаше автобуса си.
„Подобно е и със сестра ми, която сега също използва обществен транспорт“, добави тя.
По-малко стрес, по-добре за околната среда
Половин час по-късно Чаби слиза от трамвая в североизточния квартал на Монпелие Кастелно-ле-Лез. Казва, че пътуването с кола отнема поне 10 минути повече, а и задръстванията са чести.
Харесвам този начин на пътуване без стрес. Освен това защитавам околната среда“, каза тя, докато върви по няколкостотинте метра до фирма Simax, където работи като помощник управител.
Средно голямата компания, която предоставя софтуер за управление на бизнеса, съфинансира схемата за безплатен обществен транспорт чрез два процента данък върху заплатите, както правят около 2500 други компании в Монпелие, които имат 11 или повече служители. Като цяло мерките струват 30 милиона евро. Това е в сравнение с общия бюджет на града от 1 милиард евро.
Изпълнителният директор Мирен Лафуркад няма нищо против да плаща – напротив.
Компанията ни беше в район с лоши връзки с обществения транспорт. Ето защо се преместихме на това място, което е само на 3 минути пеша от трамвайна спирка. Веднъж данъците, които плащаме, се използват за нещо, което е от полза общество“, каза тя за DW.
В момента в Simax работят 60 души, като компанията има годишен оборот от 1.5 милиона евро. Тя има за цел да наеме още до десет служители през тази година – като устойчивостта, която включва обществения транспорт, ще остане ключов елемент от плановете за разширяване.
Част от по-голяма схема за адаптиране към климата
Жули Фреш, вицепрезидент на метрополията Монпелие и отговаряща за транспортните въпроси, е доволна от тези усилия.
Целим се да прилагаме положителна екологична политика. Безплатният обществен транспорт увеличава покупателната способност на гражданите“, каза тя пред DW.
„Освен това мярката подобрява качеството на въздуха“, добави Фреш.
Монпелие предприема и други мерки за адаптиране към климата – особено след като температурите тук могат да достигнат почти 50 градуса по Целзий през лятото. Градът засажда зеленина и ще добави 50 000 дървета до 2026 г.
Също така изграждаме 235 километра допълнителни велосипедни алеи и добавяме пет автобусни маршрута към съществуващите 41 и пета трамвайна линия“, подчерта Фреш.
Но не навсякъде
Тази нова трамвайна линия ще свързва и Сен Жан дьо Ведас. Съседният град, част от по-големия Монпелие, има около 12 000 жители, и расте. Тук никнат много нови жилищни блокове.
Ето защо Хуго Дайлян смята, че ще са необходими повече връзки с обществения транспорт. 28-годишният мъж живее в центъра на Монпелие и работи в цветарски магазин в Сен Жан дьо Ведас. Той пътува с група пътници в градския транспорт, когато разговаря с DW.
Това е единствената трамвайна спирка на Сен Жан дьо Ведас. Трамваят се движи само на 15 минути, въпреки че в края на работния ден хората трябва да се приберат у дома. И толкова много хора тук ползват кола. Транспортът връзката е толкова лоша, че местното кметство е организирало прекачване в един район, за което трябва да платите“, каза Дайлон пред DW, докато сочеше таблото за дестинация.
Той също така подчерта, че схемата за „безплатен“ градски транспорт всъщност не е безплатна.
Цената, която плащаме, е, че тези пари не могат да бъдат инвестирани в разширяване на сегашната транспортна мрежа“, каза той.
„Когато правите обществения транспорт безплатен, трябва да сте сигурни, че всички части на града имат достъп до транспортната мрежа, особено в разрастващ се град като този. В противен случай угаждате само на хората в добре свързания център и забравяте за живеещите в покрайнините", каза Дайлян.
Александър Брун, преподавател по география в университета Пол-Валери в Монпелие, е съгласен с това мнение.
Градът трябва също да изгради нови връзки между предградията, така че вече да не се налага да пътувате през центъра на града, за да стигнете до друго предградие“, каза Брун пред DW.
Той също така се опасява, че данъкът върху заплатите може да възпре компаниите да открият офиси в Монпелие. Равнището на безработица в Монпелие възлиза на 9.6% през 2023 г., с около два пункта над средното за страната.
„И все още се нуждаем от допълнителни компании, за да намалим безработицата“, добави той.
Шофьорите и икономистите са фенове
Но шофьорите, разпитани в Сен Жан дьо Ведас, изглежда приветстват схемата за безплатен транспорт – поне тези, които не трябва да пътуват до центъра на града.
„Много е удобно. Сега редовно се движа с градския транспорт, за да пазарувам в центъра на града“, каза пред DW Клеър Морин, 40-годишна учителка в детска градина.
66-годишният Пиер Шанал слизаот колата си няколко метра по-надолу по пътя.„Трафикът е интензивен в центъра на града и таксите за паркиране са високи“, каза пенсионерът пред DW. Той каза, че с градския транспорт е много по-бързо и по-спокойно.
Фади Хамаде, икономист и директор на базирания в Монпелие мозъчен тръст Институт за екологични ресурси и икономисти за устойчиво развитие, споделя този ентусиазъм.
„Както всяка обществена услуга, това е инструмент за преразпределение на доходите“, каза той.
Има положителни външни ефекти. Намалява емисиите на CO2 и замърсяването на града. Изглежда също така води до отваряне на нови магазини и повече социално разнообразие в центъра на града, тъй като е по-лесно за хората да се придвижват“, добави той.