BG био мед – от хоби до световна суперхрана
Фирма „Мелифера“ прави пробив на световните пазари и ще си осигури растеж чрез листване на Българската фондова борса
20 май е Световният ден на пчелите. Те са важни за природната екосистема, защото опрашват растенията, спомагат за размножаването и плодовитостта им, това е принос в изхранването на човечеството. Освен това събират цветен нектар и го преобразуват в пчелен мед, който е суперхрана. В меда има полезни вещества, които подпомагат имунитета и оздравителните сили на организма. Използван е от древни времена дори и външно при тежки рани, които заздравят заради антисептичните му свойства.
Пчелите са интересни и със своята чистоплътност и организация. Те живеят в съвършени хармонични отношения, отдадени на общото благо – нещо, което хората сме позабравили, казва Биляна Николова, основател на фирма „Мелифера“. Тя става наш гид по темата за пчеларството и меда и разказва за иновациите и развитието на своя бизнес.
Хоби
Пчеларството е хоби за много от известните личности от древността насам – Аристотел, Наполеон, няколко римски папи, Томас Едисон, Лев Толстой, Силвия Плат, Марта Стюарт, Хенри Фонда, Робърт Редфорд, Стинг, Мишел Обама, Морган Фрийман... Личен фаворит на Биляна е сър Артър Конан Дойл, който прехвърля интереса си към пчелите върху Шерлок Холмс и даже издава „Практически пчеларски наръчник“ от името на Холмс. Героят на Дойл ѝ е любим и заради неговия изследователски и аналитичен подход към пчелите – философия, която тя също следва като пчелар.
Първи експерименти
От доста време Биляна Николова е запалена по пчелите, но от няколко години се посвещава на бизнес, свързан с меда. Задълбочавайки се в изучаването на този природен продукт, установява колко е разнообразен като вкусове и аромати, колко е предизвикателно да се работи с него като суровина, защото е консервант и не се смесва лесно с други съставки. Иска да даде импулс на хората да включат повече мед в своето меню. България е в първите редици по производство на пчелен мед, но в последните по консумация. Решава да експериментира с меда и да създаде нови продукти – мед, смесен със сурово какао или пък с лиофилизирани плодове на прах. Първоначално предлагат овкусен мед, но после идва идеята за удобно пакетче с мед в комбинация с други суперхрани.
Здравословната ниша
„Мелифера“ излиза на прав път и полита по него, защото хоби пчеларят и хоби голфърът у Биляна си пасват идеално. Медът е чудесна енергия, която дава сила и подобрява концентрацията при дейности, които изискват издръжливост. Така се появява продуктът MelliGEL и прераства в дейност, която върви приятно като още едно хоби. Имат собствен преработвателен цех, био сертифициран от SGS, продуктите са 100% био. Доставчиците на мед са само български производители с най-високо качество мед от най-чистите кътчета на страната. Другите екзотични суровини се доставят от цял свят – плодове от Германия и Полша, асай бери и гуарана от Бразилия, спирулина от Италия, матча от Япония, цитрусови масла от Испания. Имат много идеи за продукти и растеж. Започват с 4 вкуса на MelliGEL, сега са 7 и работят по още 4 нови. Ще развият и другата си регистрирана марка MelliTONIC с подобен продукт, но в различна форма.
Пазарите
Продажбите тръгват първо през Амазон, тъй като миналата година е трудна за много дистрибуционни канали, а и искат да тестват интереса в международен мащаб. Това се оказва добър ход, тъй като започват да валят обаждания от специализирани дистрибутори и потенциални клиенти на едро от цял свят. Вече имат партньори в Европа, запитвания от Азия и даже от Австралия. „Когато се появи нов продукт на пазара, не е лесно да се спечели доверието на клиентите и особено, ако са спортисти, защото те се придържат към познатите решения. Привличаме интереса им, спонсорирайки различни спортни мероприятия, като даваме мостри на директните ползватели, за да преценят дали харесват продукта и после да си го набавят“, обяснява Биляна.
Инвестиции
Привличането на инвестиции е от особена важност за осъществяване на планирания растеж в амбициозните срокове, които си поставят. Възнамеряват да разширят производствения капацитет, за да отговорят на създадения интерес: „Не очаквахме да стане толкова главоломно, но в момента търсенето на продуктите ни е огромно“.
„Мелифера“ е смела компания, затова предприема стъпки в посока Българската фондова борса и усилено се подготвя за листване в BEAM – този сегмент на БФБ е насочен към стартъпи и иновативни продукти с потенциал за бърз ръст. Очакванията са решиелният подход да се окаже желаният трамплин за развитие, а на инвеститорите, които повярват в тях, ще е възможност за съвместна печалба.
Признание за иновативност
Броят на международните отличия на MelliGEL расте. Продуктът спечели първите места в две категории: „Fitness and Sports Nutrition Product of the Year” и „Innovative Natural and Organic Product of the Year”. MelliGEL Spirulina получи звезда от Great Taste. Компанията беше отличена като иновативен стартъп в програмата на ClimAccelerator Black Sea и получи менторска подкрепа от Innovation Starter. Нейните продукти влязоха в официалната селекция за новости на изложението PLMA's 2021. Успехите идват, вероятно защото „Мелифера“ е в точното време и с правилния подход.