Billa България вече вижда края на високите цени
През 2023 г. търговската верига отчита 15% ръст в оборота и предстои да отвори още 12 магазина в страната
Ако миналата година по това време високите цени бяха във фокуса на търговските вериги, тази година ситуацията е променена. Натискът от високите цени на хранителните стоки леко се облекчава и няма толкова големи предизвикателства, колкото миналата година. Това обясни изпълнителният директор на Billa България Вигинтас Шапокас по време на годишната пресконференция на компанията.
Дефлация
Търговската верига отчита намаляване на цените от началото на тази година, като по вътрешни данни дефлацията за март е 2.6% в сравнение със същия месец на миналата година. Най-осезаемо е поевтиняването при плодовете и зеленчуците – с близо 11%, при млечните продукти – с малко над 5% и при козметиката – с близо 4%. Дефлация се отчита още при консервираните храни, напитките и основните храни.
Шапокас обясни още, че фирмата е трябвало да промени прогнозите в проектобюджета си за тази година, тъй като първоначално е очаквала лека инфлация, но всеки месец от началото на 2024 г. се отчита дефлация. Той допълни, че прогнозата е намаляването на цените да продължи.
През тази година потребителската кошница за Великден в Billa ще бъде с около 2.3% по-евтина спрямо 2023 г. Или ако основните продукти за празника са стрували 49 лв. миналата година, то тази ще са 48 лв.
Офертите ни спасяват
За да се спасят от високите цени, потребителите масово пазаруват на промо оферти и използват предимствата на програмите за лоялност. Търсят се основно специални оферти и по-ниската цена и все по-малко се купуват премиум продукти.
50% от продажбите в търговската верига са на промоция, заради което компанията става все по-агресивна със своите предложения.
Шапокас обясни, че последните две години се опитват да променят своята политика, за да могат и пенсионерът, и милионерът да намерят продукта за себе си в магазина. Компанията все повече се насочва към продукти от по-нисък и среден сегмент.
Любопитно е, че желанието на хората да намират повече нехранителни стоки в магазините се увеличава. Основният мотив за покупката им е удобството, че се намират до хранителните стоки.
За българите произходът на храната е важен, като се предпочитат местни продукти или такива от съседна страна.
Ръст в оборота
Billa България продължава да расте, като за 2023 г. оборотът е нагоре с 15%, достигайки 1.423 млрд. лв. Запазва се и положителната тенденция в нарастването на пазарния дял – тази година с 0.5 процентни пункта. Увеличават се и клиентите, като за 2023 г. те са с 5.4% повече спрямо 2022 г.
За тази година са планирани нови инвестиции в размер на 73.5 млн. лв. В новата складова база до село Загоре ще бъдат вложени 47 млн. лв. и тя ще бъде устойчива – 90% от електричеството за нея ще идва от собствен фотоволтаичен парк.
Компанията расте и по брой магазини, а до края на 2024 г. ще са открити още 12 нови обекта. За първи път веригата стъпва в Тетевен и Тутракан. Billa запазва позицията си на търговската верига с най-голям брой филиали в България. Компанията има 159 обекта в страната.