BioXcape – първата образователна ескейп стая в България
Науката и забавлението си подават ръка, за да се създаде паралел между реалния живот и игровото преживяване за ученици и семейства с деца
Първата по рода си образователна ескейп стая в България – BioXcape – е създадена от Националния природонаучен музей при БАН, Българска фондация „Биоразнообразие“ и „Мист инженеринг“, с финансовата подкрепа на програма DEAR на Европейската комисия. Игровата стая се помещава в подземията на Националния природонаучен музей.
Работихме по проект, който е свързан с геймифициране на темата за климатичните промени, опазването на биоразнообразието и климатичната справедливост. Една от активностите по проекта беше създаване на експозиция, която да комуникира темата, затова ние предложихме идеята за създаване на образователна ескейп стая“, заяви Петър Ванев от Българска фондация „Биоразнообразие“ и координатор на проекта BioXcape.
Какво всъщност представлява стаята?
Всяка една ескейп стая пази съдържанието си в тайна, за да може когато играчите я посетят, да не знаят какво ги очаква вътре и да са възможно най-изненадани откъм загадки и обстановка.
Така е и в нашия случай. Но тематиката на BioXcape стъпва върху реални научни факти, които заедно с експерти по създаване на ескейп стаи и учени от Националния природонаучен музей, преведохме на един игрови език, под формата на загадки, които включват логика, комуникация, дешифриране и други интересни елементи, които не са скучна теория от дебелите учебници, защото хората най-бързо учат, докато се забавляват”, обясни Ванев.
Той разказа, че главната героиня в играта е ученият д-р Ирма Желязкова, която има основна роля в историята на ескейп стаята. Тя е измислен персонаж, който се превръща в събирателен образ на българските учени, които са се занимавали с климатичните промени, с опазването на биоразнообразието и климатичната справедливост.
През 1980 г. д-р Желязкова от Националния природонаучен музей към БАН решава да направи всичко възможно, за да събере доказателства за климатичните промени. Изследването се превръща в мисия на нейния живот, но при едно от пътуванията й в Тихия океан, тя изчезва. Посетителите на ескейп стаята могат да довършат проучването д-р Ирма Желязков и да помогнат в борбата с климатичните промени.
Познанията на участниците
Петър Ванев обясни, че стаята не е страшна и е подходяща както за деца, така и за възрастни. Не е необходимо и аудиторията да има някакви конкретни познания, защото загадките могат да бъдат решени с базови знания. Освен българска, образователната ескейп стая има и адаптирана английска версия.
Най-малките ни посетители са на 8-годишна възраст, които задължително идват с възрастен придружител. От 14-годишна възраст нагоре отборите могат да играят самостоятелно. Максималният брой играчи, които стаята комфортно може да побере, е пет на брой”, каза още Ванев.
Ако някой от играчите даде грешен отговор на някоя от загадките, те трябва да опитат отново да я разсъждават над нея, докато намерят правилното решение.
“В нашата стая всичко е електронно и решаването на всяка загадка, отключва нови такива, т.е. без да отговорят правилно, играчите не могат да продължат напред, а имат на разположение 70 минути. Затова винаги, когато някой отбор играе в ескейп стаята, има т.нар. оператор – човекът, който се занимава с подаването на насоки за правилна логика и ориентирането на играчите, ако се разсеят. Той следи плавния ход на играта и безопасността, за да може играчите да се забавляват и да излязат от стаята с чувство на въодушевеност от преживяването”, обясни Петър Ванев.
Образователният елемент
Телефоните и устройствата за снимане са изцяло забранени, като играчите ги оставят във фоайето при оператора. Това помага на участниците изцяло да се потопят в преживяването, без да се разсейват. По думите на Петър Ванев, чрез ескейп стаята учениците могат да развият образователните си умения, да комуникират помежду си, да мислят логически.
Ескейп стаите се превръщат в инструмент, който спомага както за научаването на нови знания, така и за развитието на меките умения, които изграждат хората и подхода им към различни предизвикателства, с които трябва да се справят в живота”, каза Ванев.
Всички приходи от ескейп стаята се използват за подпомагане на научната работа и дейността на партньорите.
“Това не е само първата образователна ескейп стая, а и първата ескейп стая с кауза, защото печалбата от отборите, които играят в стаята, след приспадане на режийни и други разходи, се разпределят между Националния природонаучен музей при БАН и Българска фондация "Биоразнообразие" за научната дейност и природозащитната тематика, върху които те работят”, заключи Петър Ванев.
Записването за ескейп стаята става на сайта на BioXcape.