Биопазарът разчита на доверие и лично отношение
Натуралните продукти стават по-достъпни чрез интернет, но само в магазина и на пазарите потребителите могат да ги опитат лично
Потребителите на био и органични сертифицирани продукти се увеличават, но и се променят. Кризата в доверието в българските, а и във вносните биохрани, катализира промени в предлагането им. Ако преди ги търсехме в специализираните магазини и на фермерските пазари, днес те вече са в супер- и в хипермаркетите, а онлайн търговията представлява около 50-55% от продажбите на биохрани, както твърди експертно проучване, публикувано във в. „Капитал“ през май 2019 г. Въпреки това през миналата година прекрати дейност една от най-разпознаваемите платформи за онлайн търговия с биопродукти и това породи въпроси какви са предизвикателствата в сектора.
Веселина Ралчева от Българска асоциация „Биопродукти“, заяви, че между 2011 и 2017 г. броят на производители, преработватели и търговци в сектора се е увеличил рязко. В същото време „администрацията не може с такива темпове да се справи и да промени своите навици и одити“. Тя успокоява потребителите, че сериозните биопроизводители спазват всички изисквания и това остава един от най-проверяваните сектори. Но потребителите стават по-критични. „Забелязва се сериозно развитие в културата на потребление на органични и био продукти. Купувачите държат те да са български, произведени с по-малко или нулеви въглеродни емисии, да са регионални или местни продукти, да познават историята им, опаковката да е биоразградима“, казва Живко Джамяров, основател на Ancestral Superfoods – компания, която произвежда протеинови смески от български ферментирали кълнове и суровини по германска технология.
Живко залага на миксиран модел за продажби, като консолидира потребителите си в онлайн общност и чрез собствена медия, но продава в специализирани магазини. Той развива бранда си напълно в тенденциите, описани от специалисти от маркетинговата компания Doxee. Според тях устойчивостта на продуктите и на целия процес, свързан с тях, здравословният начин на живот, изграждането на общности – това са постаментите на доверието в този сектор. „Доверието към био и органичните храни бе леко разклатено, поради неуредици с даването и отнемането на лицензии от Министерство на земеделието, от контролиращите органи на БАХБ. Докато при производителите има заложен стриктен контрол, няма предвидена сертификация на онлайн магазините по веригата заради пакетираните храни. Затова засега, въпреки възхода на онлайн търговията, по-развита е физическата търговия. Онлайн може по-лесно да се разкаже историята на продукта, информацията да бъде по-достъпна, по-бързо да стигне до потребителите, но те не могат да опита вкуса, както във физическия магазин“, обобщава Живко.
Кунка Петкова, съосновател на „БИО УЕЙ” ООД, компания, която произвежда био дървесни шийтаке гъби, предпочита фермерските пазари и физическите магазини за търговия. Според нея доверието към биопродуктите расте, но това е резултат на усилена човешка комуникация по темата. Кунка е съорганизатор на фермерския пазар „Натурално“ в Пловдив. В неговото управление тя влага много от опита си, трупан при ежеседмично участие в подобни събития. „За нас това е мисия, защото дава възможност за лична среща с потребителите, за обратна връзка. „Натурално“ е дългосрочен проект, но всеки месец подписваме договор с общината, сами организираме маркетинга на събитието. Таксите на общините за подобни събития са високи, съответно такива са и цените за производителите. Това прави подобно занимание препоръчително за маркетинг, но често без финансова възвръщаемост“, казва Кунка.
На входа на „Натурално“ представители на БАХБ проверяват участниците в пазара, а за биосертифицираните продукти разчитат на сертифициращите фирми. Живко допълва, че саморегулацията и изискването за качество в самия сектор е по-голямата гаранция за качество. Според него предстои да се отсеят устойчивите биопроизводители, биопродуктите да влязат трайно в супермаркетите. Това вероятно ще създаде трудности за малките магазини, но в тях ще се продават български и локални продукти, с лична история и проследяемост.
„Най-важното е държавата да не пречи. Производителите трябва да проучат какво да произвеждат, според земята си, според пазара. Промяната ще дойде от потребителите, за да се изгради устойчив и етичен бизнес“. Кунка завършва с усмивка: „Историята на биопродуктите и отношенията с хората не се регулират – те продават винаги, стига да са натурални“.