Бизнес не за пари, а за щастие: Лютата страст на едно семейство от с. Страшимирово
Фермерите от Hotfarm успяват да създадат „Български дух“ – най-новият сорт люта чушка, който може свободно да се търгува в ЕС
Вероятно малко хора знаят, че първата "люта" ферма в България – Hotfarm – се намира в с. Страшимирово, Варненско. Историята ѝ започва в далечната 1997-ма година, когато Дарина и Христо Родинови се захващат със земеделие. Целия си опит и познания получават от своите предци, които също са били земеделци, също и от книгите, но най-вече от практиката, която за тях е ежедневие и начин на живот. През 2011 г. обаче у Христо Родинов се появява любопитството да разбере малко повече за лютия свят, защото осъзнава, че в България няма почти никакво разнообразие от люти чушки, освен най-известните сортове.
В началото аз, майка ми и сестра ми не подкрепихме баща ми в това негово хоби. След 2 – 3 години обаче той успя да отгледа страшно много люти чушки в нашия дом и започна да прави сосове. В един момент майка ми реши да го подкрепи и двамата заедно започнаха да създават различни продукти”, разказва пред Economic.bg Славена Родинова, дъщеря на Христо и Дарина.
Така семейството решава да събори стария сайван в двора на къщата си и успява да построи малко предприятие. Във фермата, разположена на брега на Варненското езеро, вече няколко години работи цялото семейство – майка, баща, две дъщери и зет. Парадоксално е, че допреди да се захванат с този бизнес, никой член от семейството не е обичал да яде люто.
Славена винаги е мечтала да се занимава с музика. Но по време на пандемията тя вижда златна възможност в това да се прибере в родното си село Страшимирово, да помага на родителите си и да надгражда онова, което те са създали към онзи момент. А нейната сестра Елена в един момент осъзнава, че през годините е работила за нечия друга мечта, не за своята. Наблюдавайки родителите си, Елена осъзнава, че те не просто отглеждат зеленчуци, а създават история и решава, че няма по-добра възможност от това да ги подкрепи.
Това беше по-улегнал път, по който да стъпвам и да творя. Към онзи момент нашите продукти можеха да се намерят основно на фермерските пазари, те изглеждаха по съвсем различен начин, а логото ни беше купено за 20 долара от Щатите. Всъщност тогава повярвах в този бизнес, който дава на България, а и на света един малко по-различен продукт”, каза Славена.
Производственият процес
Родинови се стремят бизнесът им да е максимално природосъобразно и зелен. Hotfarm затварят целия цикъл на производство – от засаждането през създаването на корен, укрепването, до откъсването на плода. И всичко това собственоръчно. Семейството вярва, че за отглеждането на всяко едно растение, както и за лютите чушки, е нужна любов и отдаденост. Дори когато произвеждат сосове, те премахват всички семена и ципи от чушките, за да може да се консумират и от хората с чувствителен стомах. От семената и ципите, които остават, в Hotfarm правят студенопресовано масло от люти чушки.
“Ние сме хора от село, а това да си част от целия производствен процес – от засяване на семената до готовия продукт, после да го видиш в магазина – ни носи огромно щастие и ни движи напред. Затова бизнесът дойде много след щастието от свършената работа”, обясни Славена Родинова.
Много е модерно в днешно време да си предприемач. Но повечето хора искат да са такива, за да имат стабилни доходи и финансова независимост. При нас обаче това не беше водещо, ние вложихме нашата страст и любов към това, с което се занимаваме”, допълни тя.
Тази година Hotfarm са успели да разширят площта на стопанството си и са създали семеен ресторант под формата на оранжерия, като целта им е да се запази максимално автентичността на това, че преди години там са се отглеждали люти чушки. Към момента екипът на лютата ферма се състои от 10 човека, като имат и сезонни работници, които им помагат по време на беритбата.
“Производствено ни предприятие не е голямо, но то изцяло е направено за нашата технология на производство, затова към момента екипът ни е една добре смазана машина”, подчерта Славена.
Фермата ни е изключително уютно място, което съхранява духа на селото, но и на модерното време, в което ние живеем. Нашият дом, оранжериите, демонстрационната оранжерия, предприятието и дегустационна зала, всичко се намира в нашата ферма”, каза още тя.
„Лют тур“
Семейство Родинови организират и единствения по рода си “Лют тур” в България. Той включва посрещане на гости със специален лют безалкохолен коктейл, направен изцяло по домашна рецепта. Турът продължава с разходка из фермата и провеждане на разширена беседа. Представя се подробна информация за всеки отделен сорт чушка – откъде идва, нейните характеристики, лютивина, специфики, как се отглеждат, сеитба, добив, най-чести вредители и болести, както и интересна информация за различните сортове. Лютият тур завършва с вечеря във фермата, където гостите могат да опитат всички продукти на Hotfarm.
Посрещаме много туристи, целият този процес остойностява продукта по един по-различен начин. След туровете хората не искат да си тръгват, а ние с тях ставаме много близки. Обратната връзка, която имаме от посетителите е, че това е едно наистина вълшебно място”, заяви Славена.
“Във фермата ни често идват и хора, които не обичат люто и казват, че няма да опитат нищо. За тези хора ние преоткриваме един тотално различен свят, в който те се влюбват. Ние подготвяме рецепторите им като им даваме продукти с различна степен на лютивост и едва тогава хората са склонни да опитат доста по-люто, отколкото реално смятат, че могат да понесат”, разказва тя.
Сортовете чушки
В момента в Hotfarm се отглеждат над 70 сорта люти чушки. През март 2022 г. семейство Родинови получават сертификат за новия най-лют сорт българска чушка, който Христо Родинов култивира и създава – “Български дух”. Новият сорт е записан във всички официални европейски каталози на зеленчуците и плодовете и може свободно да се търгува в ЕС.
Чушката, която моят баща създаде, е с лютивина между 200 и 300 хил. сковила, което е много голямо постижение за нашите географски ширини. За сравнение, до момента най-лютата българска чушка – “Български морков“ – е между 10 и 30 хил. сковила”, заяви Славена.
В с. Страшимирово се отглежда и най-лютата чушка в света – сортът “Kаролина Рийпър“, килограм от която струва 200 лв. и се предлага само в бутиковите магазини.
“Българите сме народ, който обича да се предизвиква, особено мъжката част от обществото. Хората идват при нас и директно искат да опитат най-лютата чушка в света, но ние не им даваме, ако не сме сигурни, че могат да я понесат и са подготвили организма си”, обясни тя.
Не са само чушките
Освен люти чушки и сосове, семейство Родинови предлагат и доста екстравагантни сладка и кафета.
Както Ви споделих в началото, женската част от нашето семейство не подкрепяхме баща ни в новото му начинание. Но впоследствие първата, която се запали по лютото, беше майка ми. И тъй като искаше да се извини на баща ми, че не го е подкрепила от самото начало, искаше да измисли нещо различно и екзотично с уникален вкус и приложение, и по този начин да му поднесе извиненията си. Сладкото от люти чушки стана много популярно в България и смятам, че и ние сме допринесли за това”, разказва Славена Родинова.
Майка ѝ дълго време търси перфектния вкус и рецепта, а в един момент се оказва, че сладкото от люти чушки символизира извинението и голямата любов между Дарина и Христо Родинови.
Наред с всички посетители, Родинови забелязват, че и децата, които посещават фермата и научават нови неща, искат да консумират от продуктите. Това вдъхновява семейството да създаде сос от зеленчуци с ниска степен на лютивина, специално за децата.
Освен по българските щандове, продуктите на Hotfarm могат да се бъдат намерени в Полша, Германия и Китай.
Виждам продукта ни в Европа, в Корея, в Япония и САЩ, в момента водим преговори с тези страни”, каза Славена.
„Люто шоу“
Когато Славена е била в университета, е имала задачата да направи проект – някакво предаване, шоу, което да се излъчва. Тъй като вече е била запалена по лютото, е било ясно, че нейният проект ще бъде свързан с люто шоу. По това време тя открива и американското YouTube предаване HotOnes и решава нейният проект да е подобен на това предаване само че в България. Славена създава проекта на хартия, но тогава той не вижда бял свят.
“През 2019 г. с нас се свързва Константин Кънев, известен като Nothx, с идеята да направим заедно „Люто шоу“. Веднага след това с него си направихме среща. Споделих му и му показах моя проект, той ми каза каква е неговата идея и така реално направихме предаването, което смятам, че стана успешно. Много хора научиха за нашите продукти и започнаха да поръчват още повече”, обясни Славена.
Препятствията по пътя
Както повечето хора, които се захващат с някакъв бизнес, така и семейство Родинови са имали немалко препятствия по пътя си.
Минавали са ми мисли през главата да захвърля всичко, защото лишенията са били много, особено когато нямаш правилния и грешния пример пред себе си. Ние сме създали всичко със собствени средства – всичко, което изкарвахме, го инвестирахме обратно. Имало е моменти, в които сме могли само да си покрием сметките. Това понякога те разколебава”, подчерта Славена.
“Пандемията, войната и покачването на цените също оказаха влияние върху нас. При мен беше по-скоро страх, че няма да успеем да съхраним това, което създадохме”, допълни тя.
Към днешна дата обаче семейство Родинови виждат плодовете на труда си – брандът им е разпознаваем и успяват да четат любовта в очите на хората. По думите на Славена за тях е важно хората да им имат доверие, да усещат, че ще консумират нещо истинско, отгледано от едно българско семейство, което живее на село.
Славена Родинова съветва младите хора, които търсят себе си, да пробват различни неща и щом усетят сферата, в която искат да се развиват, да си дадат шанс и да заобичат професията си.
Аз никога не съм си представяла, че ще се занимавам с люти чушки и със земеделие, а с музика. Но при мен обичта към работата дойде след като започнах да я практикувам. Възможностите са много, а и България е благоприятно място за развитие”, заключи тя.
Последното нещо, с което са се захванали семейство Родинови, е да навлязат в хорека сектора, като разработват продуктите си с нов прочит, така че да са подходящи за използване в хотели и ресторанти. През 2023 г. Hotfarm ще разработи и нови продукти с новоотрития сорт чушка “Български дух”.