Блокирането на Суецкия канал струва $10 млрд. на ден
Сметката може да излезе изключително солена
Запушването на Суецкия канал струва по 9.6 млрд. долара на ден според оценката на Lloyd’s List и колкото по-дълго той остане блокиран, толкова по-голямо ще бъде негативното влияние върху световната търговия. Данните на Bloomberg показват, че около 185 кораба чакат да преминат през един от най-натоварените морски търговски пътища в света, жизненоважен за движението на всичко – от петрола до потребителските стоки.
Приблизителна оценка показва, че блокирането струва около 400 млн. долара на час, като трафикът в посока Запад коства около 5.1 млрд. долара на ден, а този на Изток – около 4.5 млрд. долара. В сряда 185 кораба са чакали да преминат през канала, сочат данните за корабоплаването, събрани от Bloomberg.
When Suez Canal became Silk board junction
— Simplanations (@simplanations) March 24, 2021
A container career blocked the route of all other ships causing a traffic jam
And this happened pic.twitter.com/0tbUN4S2sB
До този момент влекачите не успяват да изместят масивния контейнеровоз с тегло от 200 хил. тона и 400 м дължина, заседнал във водите на Суецкия канал за трети ден, което увеличава опасенията за продължителни закъснения по може би най-важния воден път в света. Според Inchcape контейнеровозът все още е почти в същата позиция, в която и при засядането.
Борбата за изваждането на кораба сега се води от SMIT Salvage, легендарна нидерландска фирма, чиито служители често спасяват плавателни съдове по време на силни бури. Този кораб обаче е толкова тежък, че може да се наложи да се премахнат горивото и баластната вода, помагаща за стабилността на корабите, когато са в морето.
И все пак, най-добрият шанс за освобождаване на кораба може да дойде едва в неделя или понеделник, когато приливът ще достигне своя връх. Това коментира Ник Слоун, капитанът, помогнал за преместването на круизния кораб Costa Concordia, който се преобърна на брега на Италия през 2012 г.
Приблизително 30% от световния обем на корабните контейнери преминава през 193-километровия Суецки канал ежедневно и около 12% от общата глобална търговия на всички стоки. Това го прави толкова стратегически, че световните сили се борят за него, откакто той е завършен през 1869 г. Сега целият този трафик е блокиран от Ever Given в южната част на канала, създавайки поредното препятствие за глобалните вериги на доставки, които вече са напрегнати от бума на електронната търговия, свързан с пандемията.
A giant ship longer than the Eiffel Tower is still stuck in the Suez Canal despite efforts to release it with tugs and excavators.
— Bloomberg Quicktake (@Quicktake) March 24, 2021
Dozens of vessels remain gridlocked in the canal, one of the world’s most important trade routes https://t.co/Jt9tq6H1lT pic.twitter.com/EG0wyKKYoR
Причината за инцидента се оказаха силните пориви на вятъра между Средиземно море на север и Червено море на юг. Водният път е тесен – на места до едва 205 м, и може да бъде труден за движение при лоша видимост. Това обяснява защо екипажът е загубил контрол над кораба, насочвайки го странично в пясъчен насип и блокирайки почти целия канал.
Контейнерните кораби са се удвоили по размер през последното десетилетие с разрастването на световната търговия, което затруднява работата по преместването им в случай на засядане. Такива събития може да зачестят, тъй като плавателните съдове стават по-големи, а водните пътища – по-задръстени.
Блокираните кораби от двете страни на канала най-вероятно ще изчакат той да бъде отпушен, тъй като основната алтернатива е непривлекателната възможност за заобикаляне около южния край на Африка.
Прекъсването настъпва в момент, когато цените на петрола бяха силно волатилни. Суровият нефт скочи над 70 долара за барел по-рано този месец поради съкращаването на производството в Саудитска Арабия, като тази седмица спадна до близо 60 долара заради неуспехите в европейската програма за ваксинация. Суровият сорт Брент поскъпна с повече от 5% в сряда.
Към 10:30 ч. в четвъртък обаче цените на „черното злато“ са надолу с около 1.5%, тъй като новите локдауни в Европа съживиха притесненията за търсенето на петролни продукти. Европейският петрол от сорт Брент е с 1.07% надолу до 63.74 долара за барел, а лекият американски суров петрол WTI – с 1.39% до 60.32 долара за барел.
В същото време собственикът и застрахователите на заседналия кораб се сблъскват с искове на обща стойност милиони долари заради претенции от загуба на приходи от други кораби, чието преминаване е било спряно, съобщава Reuters. Според източници на изданието Ever Given е бил застрахован на японския пазар.