Борисов обеща предсрочно пускане на тунел „Железница“
Тръбите вече са прокопани, предстои полагането на вторичната облицовка на съоръжението и завършване на останалите дейности
През септември ще бъде пуснато движението в двете посоки в новия тунел „Железница“ на магистрала „Струма“ и в целия участък от Благоевград до Симитли. Това обеща министър-председателят Бойко Борисов, който днес е на поредната си обиколка по строежите в страната и лично се увери в напредъка на строителните работи по най-дългия пътен тунел, изграждан досега у нас.
Само преди десет дена премиерът заяви, че през март тази година тунелът ще бъде пробит, а от днешната инспекция стана ясно, че това обещание е изпълнено. Две седмици преди това регионалният министър Петя Аврамова заяви, че пробивът ще може да се случи през април. По план тунелът трябва да е готов едва в началото на следващата година.
Днес Борисов изтъкна, че мащабният проект е от изключително значение за свързаността в целия регион по оста Юг-Север. „От топлите пристанища на Гърция, през България, за Румъния. На практика Дунав и Солун свързваме по този начин“, посочи премиерът и напомни, че усилено се работи и по трасето Ботевград-Мездра.
Министър-председателят изтъкна още, че тунелът се строи съобразно всички най-съвременни изисквания. „Това трябваше да стане готово за Олимпиадата в Гърция през 2004 г. Колко години са назад и в страни – нека хората да си правят своя извод“, каза още Борисов. „Приказващи в България – колкото искаш. Ние показваме какво сме направили.“
Тунел „Железница“ е с две отделни тръби за движение в посока, като дължината на всяка е около 2 км, а широчината на пътното платно – 8.5 м, с по две активни ленти за движение и тротоари. Изграждането започна през октомври 2019 г.
Според правителствената пресслужба към момента повече от половината от строителните дейности вече са изпълнени. Първичната облицовка на съоръжението е изпълнена – осъществена е така наречената „сбойка“, или срещане на изкопните работи, които се изпълняват едновременно от южната и северната част на тунела. Започна полагането и на вторичната облицовка на съоръжението.
Тунелът се изгражда по нов австрийски метод и ще бъде с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, аудио и радио оповестяване, електронна система за контрол на достъпа. Ще има и пълен набор обслужващи съоръжения, включително подземно водохранилище с обем от 240 куб. м вода за противопожарни цели и площадка за хеликоптер на южния портал.
Строителството на тунел „Железница“ се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.