БСК: Промените в трудовите книжки ще увеличат административната тежест
Работодателската организация заявява, че е далеч по-важно да се въведе изцяло електронно трудово досие на работещите
~ 4 мин.
С новата Наредба за трудовата книжка и трудовия стаж се правят единствено козметични и структурни промени, без да се решават важни и належащи практически проблеми. Това е становището на Българската стопанска камара (БСК) относно новата наредба, публикувана за обществено обсъждане от Министерството на труда и социалната политика.
„Остава неясен мотивът за необходимостта от разработването на нов образец на трудова книжка, както и за неговата ефективност и целесъобразност на този етап. Подобно начинание следва на всеки един етап от реализацията си да се ръководи от идеята за намаляване обема на хартиената документация, облекчаване работата на заинтересованите лица и институции, съкращаване на сроковете за събиране, предоставяне и обработка на информация, намаляване на административната тежест, подобряване на комуникацията между ведомствата и, не на последно място – оптимизиране на разходите за всички участници в процеса“, гласи част от отвореното писмо на БСК до министъра на труда и социалната политика Бисер Петков.
Според работодателската организация с предложените промени при трудовите книжки и трудовия стаж не се намалява административната тежест за работодателите, а дори напротив – тежестта се увеличава. Именно затова БСК не е съгласна, че промените трябва да бъдат приети, тъй като са многобройни и важни.
Организацията обяснява, че съществуващият към момента дневник за издаване на трудови книжки се заменя с регистър, който отново е хартиен, без да са посочени реквизитите му. Това ще доведе до разнопосочна практика при издаването на книжките.
„Нещо повече, в този регистър следва да се правят записи винаги, когато работодателят прави ново вписване в трудовата книжка на работника (чл. 15, ал. 3). Това по същество увеличава административната тежест, тъй като в трудовата книжка се вписва всяко изменение на основната работна заплата и често в рамките на едно трудово правоотношение се извършват множество вписвания, които, ако се приеме новата разпоредба, следва да бъдат удостоверявани и с подписа на работника“, пише още БСК.
Промените в Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж предвиждат да се въведе изискване работодателите да поставят правоъгълен щемпел. И в момента, макар и не нормативно установена, това е широко прилагана практика. Не е ясно как с въвеждането на задължително изискване за поставяне на щемпел би могла да отпадне необходимостта компаниите да съхраняват документи, удостоверяващи натрупания от служителя стаж.
„Категорично е неприемлива идеята сега съществуващите хартиени трудови книжки да бъдат заменени с нови, които на практика се различават в много малка степен. Предвидените нови графи, съдържат изискване за попълване на реквизити, които не съществуват от години – напр., колона 7 изисква всеки работодател да посочва „Квалификационно равнище, разряд, категория и др.“, заявява още БСК и добавя: „Непонятно е защо е необходимо подобно вписване, при положение че в Наредба № 4 за документите, които са необходими за сключване на трудов договор, ясно е посочено, че документ за придобито образование, специалност, квалификация, правоспособност, научно звание или научна степен, когато такива се изискват за длъжността или работата, за която лицето кандидатства, се представя при сключване на договора. В допълнение, действащата нормативна уредба не работи с понятието „разряд“ или поне на нас това не ни е известно, както и от кой документ се установяват изискваните „Квалификационно равнище, разряд, категория“.
Работодателската организация обръща внимание на едно предстоящо да се въведе ново задължение на работодателите – да купуват нови трудови книжки на служителите си, когато съществуващите им вече са запълнени. БСК напомня, че според Кодекса на труда работодателят трябва да снабди работника с трудова книжка, единствено когато служителят постъпва за първи път на работа, а не през целия му трудов път. „Предложеният с Наредбата текст дописва разпоредба на Кодекса, което я прави незаконосъобразна“, заключава организацията.
БСК припомня, че през 2018 г. бе приета Наредба за вида и изискванията за създаването и съхраняването на електронни документи в трудовото досие на работника или служителя, която предвижда трудовите документи на работещите да се съхраняват в електронен вид. Сегашното предложение на МТСП за новата наредба за трудовите книжки и стаж представлява отстъпление от идеята за електронно съхранение на въпросните документи.
„Всички държавни институции и граждани следва да могат да се ползват максимално от възможностите, които предоставя съвременното ниво на технологично развитие. Разработените и функциониращи държавни електронни системи следва да бъдат развивани и обогатявани, тъй като бъдещето принадлежи на цифровия, а не на хартиения носител“, гласи още становището на работодателската организация.
Именно затова БСК настоява да се възобнови дебатът за създаване на електронна трудова книжка, която постепенно да замени напълно хартиената. Сред ползите от въвеждане на електронна трудова книжка, която да бъде част от бъдещо трудово-осигурително досие на гражданите, представяни многократно от организацията, са:
„Остава неясен мотивът за необходимостта от разработването на нов образец на трудова книжка, както и за неговата ефективност и целесъобразност на този етап. Подобно начинание следва на всеки един етап от реализацията си да се ръководи от идеята за намаляване обема на хартиената документация, облекчаване работата на заинтересованите лица и институции, съкращаване на сроковете за събиране, предоставяне и обработка на информация, намаляване на административната тежест, подобряване на комуникацията между ведомствата и, не на последно място – оптимизиране на разходите за всички участници в процеса“, гласи част от отвореното писмо на БСК до министъра на труда и социалната политика Бисер Петков.
Според работодателската организация с предложените промени при трудовите книжки и трудовия стаж не се намалява административната тежест за работодателите, а дори напротив – тежестта се увеличава. Именно затова БСК не е съгласна, че промените трябва да бъдат приети, тъй като са многобройни и важни.
Организацията обяснява, че съществуващият към момента дневник за издаване на трудови книжки се заменя с регистър, който отново е хартиен, без да са посочени реквизитите му. Това ще доведе до разнопосочна практика при издаването на книжките.
„Нещо повече, в този регистър следва да се правят записи винаги, когато работодателят прави ново вписване в трудовата книжка на работника (чл. 15, ал. 3). Това по същество увеличава административната тежест, тъй като в трудовата книжка се вписва всяко изменение на основната работна заплата и често в рамките на едно трудово правоотношение се извършват множество вписвания, които, ако се приеме новата разпоредба, следва да бъдат удостоверявани и с подписа на работника“, пише още БСК.
Промените в Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж предвиждат да се въведе изискване работодателите да поставят правоъгълен щемпел. И в момента, макар и не нормативно установена, това е широко прилагана практика. Не е ясно как с въвеждането на задължително изискване за поставяне на щемпел би могла да отпадне необходимостта компаниите да съхраняват документи, удостоверяващи натрупания от служителя стаж.
„Категорично е неприемлива идеята сега съществуващите хартиени трудови книжки да бъдат заменени с нови, които на практика се различават в много малка степен. Предвидените нови графи, съдържат изискване за попълване на реквизити, които не съществуват от години – напр., колона 7 изисква всеки работодател да посочва „Квалификационно равнище, разряд, категория и др.“, заявява още БСК и добавя: „Непонятно е защо е необходимо подобно вписване, при положение че в Наредба № 4 за документите, които са необходими за сключване на трудов договор, ясно е посочено, че документ за придобито образование, специалност, квалификация, правоспособност, научно звание или научна степен, когато такива се изискват за длъжността или работата, за която лицето кандидатства, се представя при сключване на договора. В допълнение, действащата нормативна уредба не работи с понятието „разряд“ или поне на нас това не ни е известно, както и от кой документ се установяват изискваните „Квалификационно равнище, разряд, категория“.
Работодателската организация обръща внимание на едно предстоящо да се въведе ново задължение на работодателите – да купуват нови трудови книжки на служителите си, когато съществуващите им вече са запълнени. БСК напомня, че според Кодекса на труда работодателят трябва да снабди работника с трудова книжка, единствено когато служителят постъпва за първи път на работа, а не през целия му трудов път. „Предложеният с Наредбата текст дописва разпоредба на Кодекса, което я прави незаконосъобразна“, заключава организацията.
БСК припомня, че през 2018 г. бе приета Наредба за вида и изискванията за създаването и съхраняването на електронни документи в трудовото досие на работника или служителя, която предвижда трудовите документи на работещите да се съхраняват в електронен вид. Сегашното предложение на МТСП за новата наредба за трудовите книжки и стаж представлява отстъпление от идеята за електронно съхранение на въпросните документи.
„Всички държавни институции и граждани следва да могат да се ползват максимално от възможностите, които предоставя съвременното ниво на технологично развитие. Разработените и функциониращи държавни електронни системи следва да бъдат развивани и обогатявани, тъй като бъдещето принадлежи на цифровия, а не на хартиения носител“, гласи още становището на работодателската организация.
Именно затова БСК настоява да се възобнови дебатът за създаване на електронна трудова книжка, която постепенно да замени напълно хартиената. Сред ползите от въвеждане на електронна трудова книжка, която да бъде част от бъдещо трудово-осигурително досие на гражданите, представяни многократно от организацията, са:
- Минимизиране на негативните последици за работещите, които съществуват сега при загуба и унищожаване на трудовата книжка, липса на печати и подписи, и пр.;
- Повишаване нивото на контрол при спазване на трудовото законодателство и увеличаване броя на предоставяните електронни услуги и намаляване на дела на трудово-осигурителни измами. Чрез електронизиране на трудовата книжка ще се осигури достъп до вписаната в нея информацията в реално време на различни институции и заинтересовани страни (работник/служител, работодател, контролни органи и др.);
- Намаляване на административната тежест за работодателите – отпадане на необходимостта от връчването на уведомление по чл. 62, ал. 5 от КТ на работника или служителя, издаване на УП 2 и УП 3, тъй като информацията ще се попълва в електронната трудова книжка;
- Структуриране и обединяване на информацията в национален обхват, което позволява допълнителен анализ, който да се ползва като допълнителен инструмент при формиране и провеждане на политики на пазара на труда;
- Електронният регистър предоставя възможност за последващ обмен и интегриране на данни с информационните регистри на други институции – напр., ГРАО, НАП, НОИ, НЗОК и др.