България и Северна Македония разширяват граничния си капацитет
Започва изграждането на пункта „Клепало“, а действащият „Станке Лисичково“ ще бъде разширен в очакване на засилен трафик
Още при визитата си в Северна Македония премиерът Кирил Петков очерта приоритетите, по които двете страни ще работят през следващите няколко години. Един от тях бе по-бързото изграждане на граничния пункт „Клепало“ между Струмяни и Берово, който ще помогне за развитието на туризма и икономическото сътрудничество.
При проведените срещи днес за същото са се договорили и регионалният министър Гроздан Караджов и македонските му колеги – министрите на транспорта и съобщенията Благой Бочварски и на местното самоуправление Горан Милевски, съобщават от ресорното ведомство. Министрите участваха в заседанието на работна група „Инфраструктура, транспорт, свързаност“ в рамките на правителствената среща между двете държави.
Строителството на новия граничен пункт ще се финансира с 10.3 млн. евро от Програмата за трансгранично сътрудничество България – Северна Македония в периода 2021-2027 г. По нея ще се доизградят и рехабилитират довеждащите пътища до границата от Струмяни и от Берово. До края на февруари се очаква да бъде проведено първото официално заседание на Смесена експертна комисия за определяне на параметрите му.
България е започнала да работи по подобряване на пътищата към бъдещия пункт. Извършен е превантивен ремонт на приблизително 20 км от третокласния път Струмяни-Раздол. За оставащите около 17 км до границата има изготвен проект с два варианта за изграждане на трасето. До края на февруари експертната комисия към АПИ ще избере един, след което ще започнат необходимите екологични процедури. Изграждането на отсечката е заложено в инвестиционната програма на пътната агенция.
Разширение на ГКПП „Станке Лисичково“
Министър Караджов информира, че предстои разширение на граничен пункт „Станке Лисичково“ между Благоевград и Делчево. Пълната модернизация от българска страна включва проектиране и изграждане на нови отделни трасета на пункта, които да поемат увеличен трафик на пътници и превозни средства. Ще има и нови сгради за изпълнение на граничния и митническия контрол. Така ще се облекчи значително пътуването между двете държави и ще се намали чакането в пикови моменти.
Коридор номер 8
Министрите обсъдиха и друг ключов проект – завършването на Общоевропейския транспортен коридор № 8 „Дурас-Тирана-Кафтан/Kaфaсан-Скопие-Деве баир-ГКПП „Гюешево“-София-Пловдив-Бургас-Варна“. Той осъществява връзката между Адриатическо море и страните от Черноморския регион, Русия и Централна Азия.
Караджов отбеляза, че пътната инфраструктура по направлението от българска страна е изградена с изключение на автомагистрала „Черно море“. Приоритет за правителството ще е разширение на трасето между Гюешево и Дупница, също част от коридор 8. Модернизацията на участъка с дължина 62 км ще осигури по-бърза връзка между автомагистрала „Струма“ и границата. Обектът е включен в програмата на АПИ, като предстои обявяване на обществена поръчка за проектиране. Финансирането е планирано в тригодишната бюджетна рамка на пътната агенция.
Министрите обсъдиха и подготовката на Програмата за трансгранично сътрудничество до 2027 г., която предстои да бъде одобрена от Европейската комисия. По програмата двете държави ще имат достъп до над 31 млн. евро, с които освен строежът на новия граничен пункт, ще се финансират и проекти в областта на опазването на околната среда, подобряване на регионалната свързаност и насърчаване на икономическия растеж, културата, природното наследство, устойчивия туризъм и сигурността в граничните райони. Средствата за периода 2021-2027 г. са почти двойно повече от предишния период, което дава сериозни възможности за граничните населени места от двете страни на границата.
В периода 2014-2020 г. в пограничните района на двете държави са реализирани 73 проекта за над 18.1 млн. евро.