България иска 20% участие в концесията на пристанището в Александруполис
По този начин България ще има достъп до пристанище в Егейско море до 2062 г.
България иска да участва в процедурата за концесиониране на пристанището в Александруполис. Транспортният министър Николай Събев заяви, че българската страна иска да придобие минимум 20% от акциите.
Все още обсъждаме към кой от консорциумите да се присъединим. Пристанището в Александруполис може да стане една от стратегическите точки в общата транспортна свързаност между България и Гърция“, коментира той по време на среща с министъра на инфраструктурата и транспорта на Гърция Константинос Караманлис.
Всъщност новината дойде първо от премиерът Кирил Петков при посещението му в Гърция преди дни. Тогава Петков заяви, че България ще участва за първи път в процедура по концесия на порта. Собствеността на държавата ни в консорциума, който ще наддава за правата, ще бъде между 10% и 15%.
Чрез евентуалното придобиване на концесионни права до 2062 г. България ще има достъп до пристанище в Егейско море. По този начин страната ни ще се превърне в стратегически партньор в търговските отношения в региона, което ще е от изключителна полза за българския бизнес, заяви тогава Петков.
По време на днешната среща вицепремиерът Асен Василев подчерта, че осигуряването на свързаността ще помогне на страната ни за подобряване на веригата на доставките и за по-широк достъп до алтернативни енергийни източници.
„Новите“ гранични пунктове с Гърция
Транспортният министър обяви още по време на срещата с гръцкия си колега, че тази година „откриваме нов граничен пункт“ при Златоград - Термес. Пунктът там обаче всъщност не е нов - той функционира още от 2010 г., но заради пандемията бе затворен. По всяка вероятност министърът е имал предвид, че преминаването през пункта ще се възобнови.
Българската страна се ангажира да предприеме действия за ускоряване на преминаването през пункта Маказа - Нимфея като ще бъдат поставени кантари за тежкотоварни автомобили. Целта е да се облекчи трафикът през ГКПП Кулата - Промахон.
През следващата година предстои отваряне на пункт при Рудозем - Ксанти, добави българският транспортен министър. Припомняме, че пунктът бе завършен още миналата година, като се очакваше да бъде въведен в експлоатация с приемането му от държавна приемателна комисия. Не е ясно какво бави тази процедура още и защо отварянето на пункта се отлага за 2023 г.
Министър Караманлис информира, че са обявени търговете за реализирането на железопътен коридор „Солун – Кавала – Александруполис – Бургас – Варна – Русе“. През 2023 г. предстои сключване на договори. Приключването на строителството е предвидено към 2027 - 2028 г.
След срещата Константинос Караманлис подчерта, че през последните три месеца се случиха важни неща за ускоряване на транспортните проекти между двете държави.
Отваряме нова страница в отношенията“, каза още той.