България няма да получи втори медицински хеликоптер тази година
Единствената въздушна линейка в България продължава да е без черна кутия и лебедка
България няма да получи втори медицински хеликоптер в рамките на тази година, въпреки че по план той трябваше да пристигне още през юни, a впоследствие доставката беше отложена за ноември. Според Министерството на здравеопазването виновник за поредното забавяне е доставчикът – италианската фирма, Leonardо S.p.A., избрана, когато транспортен министър беше Георги Гвоздейков.
Според новото обещание вторият медицински хеликоптер ще дойде през януари 2025 г., а третият – месец по-късно. Leonardo обаче прави и уговорката, че тези срокове също не са окончателни и така не е ясно кога България най-после ще има хеликоптер с лебедка, който ще може да се използва и за планинско спасяване.
Защо се бавят хеликоптерите?
По информация на здравното ведомство, Leonardo се позовава за забавянето на „световната криза във веригата на доставки“, заради която „все още са налице забавяния в осигуряването на ключови компоненти и на двата хеликоптера, които се отразяват и на останалите дейности по линията за окончателно сглобяване“.
В договора за хеликоптерите е предвиден допустим срок на забава по отношение на втория хеликоптер – 60 дни. След това за всеки следващ ден отклонение от сроковете се налагат санкции.
При отлагането през май от Leonardo уверяваха, че проблеми с третия хеликоптер няма да има и той ще дойде до края на декември тази година. Сега се оказва, че това няма да се случи.
До момента на италианската фирма са наложени неустойки в общ размер на близо 70 хил. лв. С новите срокове тя ще стане 285 хил. лв. и би трябвало да расте ояе, ако и те не бъдат спазени.
Втората въздушна линейка ще бъде позиционирана на летище Бършен до Сливен.
Първият хеликоптер
Засега България остава само с един медицински хеликоптер. Припомняме, че преди месец стана ясно, че той излиза в двуседмична профилактика след едва 200 летателни часа.
По време на нея трябваше да бъдат поставени също така т.нар. черна кутия и лебедка. Темата предизвика скандал при пристигането на хеликоптера, тъй като бившият министър на транспорта Георги Гвоздейков защитаваше тезата, че хеликоптерът винаги е имал черна кутия и дори показа снимки през март месец.
Сега от Министерство на здравеопазването посочват, че софтуерът на черната кутия на първия хеликоптер е преминала всички необходими тестове и се очаква финалното издаване на сертификат TSO (Technical Standard Orders).
Докато това се случи от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ са удължили до 12 ноември 2024 г. срока, в който хеликоптерът може да бъде експлоатиран без CVR/FDR.