България няма ресурс за мащабна туристическа реклама: залага на роудшоу
Всичко, което се случва в сектора, е благодарение на усилията на частния бизнес
На този етап България не може да си позволи впечатляваща и изграждаща добра репутация реклама. Затова министерството и бизнесът залагат на т.нар. роудшоу, за да се подготви за Лято 2023.
Роудшоуто е техника, действие, в света на маркетинга. То се състои в провеждане на пътуващи събития, чиято цел е да популяризират определена марка, в определени географски райони. Посредством същата техника България се рекламира на четири пазара – Полша, Германия, Великобритания и Израел.
В ситуация на лимитирано ресурсно обезпечение е намерено решение с пряка подкрепа от страна на бизнеса за подготовка на сезона – с роудшоу, преки контакти между туроператорите и максимална професионални контакти. Очевидно голяма, впечатляваща реклама на България, която всички искаме да видим, на този етап не е възможна“, каза пред Economic.bg Полина Карастоянова, изпълнителен директор на Сдружение „Национален борд по туризъм“.
Липса на средства
Към момента България разполага с една дванадесета от парите за миналата година. През 2022 г. Министерството на туризма имаше заделени 18 млн. лв. за реклама.
Това за България е абсолютна трагедия. Ние не само че не можем да претендираме с висока степен на конкурентоспособност, но не разполагаме с инструменти, с които да привлечем интерес“, казва Карастоянова.
Според нея повечето от това, което туристическата индустрия за момента генерира, е с усилията на частния бизнес. Тоест, всеки туроператор има в сключените си договори средства, които се отделят за реклама и така освен промотиране на частния бизнес, се рекламира и България като дестинация.
Сравняваме несравнимото...
...когато се опитваме да докажем, че всичко постигнато през 2022 или началото на 2023 г. е по-добро спрямо предходните две години.
Всичко спрямо двете COVID години – 2020 и 2021 г. – е по-добро“, казва Карастоянова.
Но твърди, че е несериозно вече да се правят сравнения дори и с предпандемичната 2019 г., защото големите играчи в сектор „Туризъм“ вече не гледат назад, а мислят за организация на пазара през 2024 и 2025 г.
Коментарът ѝ е по повод хвалбите на Министерството на туризма за „рекорден зимен сезон“, без да е направен задълбочен анализ.
Именно по тази линия – да има връзка между всички системи – е едно от предложенията на Националния борд по туризъм за реформа. Защото когато се дават едни цифри, те трябва да са крайни и достоверни. И да са достоверна база за анализ“, казва тя.
Още за това пренебрегнаха ли политиците сектор „Туризъм“ в последните две години? Какво трябва да се промени, за да може България да развива успешен туризъм? Както и още много други интересни теми, свързани с българския туризъм – очаквайте в понеделник, 10 април, в седмия епизод на подкаста „Едно наум“.