България обвинява Румъния за бавещия се ферибот Русе – Гюргево
Инфраструктурните проекти между двете страни са обсъдени на среща между премиерите Николай Денков и Марчел Чолаку
Фериботът Русе – Гюргево, който се очакваше да заработи през лятото на миналата година, все още се бави и е под въпрос дали ще започне да се движи това лято. Транспортната връзка е от особено значение за по-бързото преминаване между България и Румъния, тъй като има потенциал да разтовари тежкия трафик по „Дунав мост“ 1, който в летните месеци е особено натоварен.
Функционирането на ферибота обаче се бави по вина на Румъния, става ясно от отговор на транспортния министър Георги Гвоздейков на въпрос от депутата Мартин Димитров („Продължаваме промяната – Демократична България“).
На този фон премиерът Николай Денков днес проведе среща с румънския си колега Марчел Чолаку, за да обсъдят присъединяването на двете страни към Шенген, както и важни инфраструктурни въпроси. Акцент е поставен върху изграждането на трети мост при Русе. Това обаче е проект, който ще отнеме време и заради това Денков иска ускоряване на работата по ферибота.
От наша страна бе поставен въпросът колкото може по-бързо да се пусне връзката по фериботната линия Русе – Гюргево, за да можем да подпомогнем този интензивен трафик, който е свързан с развитите бизнес отношения между двете държави", коментира Денков.
В отговора на министър Гвоздейков до Димитров се посочва, че България има готовност за откриване на фериботната линия, но към този момент
процедурата по откриване на ГКПП "Русе – Гюргево – ферибот за румънска страна се бави“.
За да функционира е необходимо да бъде издеадено постановление на правителството на Румъния за откриване на ГКПП Гюргево (о. Моканашу), но се търси вносител на предложението за издаване на нормативния акт.
Припомняме, че фериботната линия не е единственият проект между двете държави, които се бави. В началото на миналата година бившите министри от кабинета „Петков“ – Николай Събев и Гроздан Караджов – обещаваха, че фериботът ще заработи в края на юни 2022 г. Това така и не се случи, въпреки че двете държави имат подписано споразумение.
Друг проект, за който България упорито настоява, е изграждането на трети мост при Русе. Споразумението за него е изпратено на Румъния в края на миналата година, но до подписването му така и не се стига. Само преди дни стана ясно, че Европейската банка за възстановяване и развитие има интерес и би финансирала съоръжението.
От години обсъждаме втори мост край Русе-Гюргево, тъй като това е изключително важно направление, което директно свързва България с Букурещ. Това направление доби ново значение със започването на войната в Украйна, тъй като то е част от логистичното управление за подготовка на отбрана на източния фланг на НАТО и затова ние имаме всички основания заедно да ускорим процеса за планиране, проектиране на този мост във възможно най-кратки срокове", заяви Денков през журналисти в Букурещ.