България получава 1 млрд. лв. по REPowerEU, но трябва да побърза
Липсата на законодателство и политическа воля спъват страната ни в усвояването на европейските средства
Всеки ден попадаме на новини за това колко европейски пари получава страната ни, за да промени облика си, да подпомогне гражданите и бизнеса. Няма и година откакто беше договорен Планът ни за възстановяване и устойчивост в размер на 12 млрд. лв., а България изглежда още не е стигнала доникъде с изпълнението му.
Във вторник излезе поредната новина, че 1 млрд. лв. ще бъдат пренасочени към страната ни по мащабния енергиен план REPowerEU. С решението си от вчера Европейският парламент одобри включването на мерки по REPowerEU в националните планове, а целта е ясна – повече независимост от руските изкопаеми горива, ускоряване на екологичния преход и борба с енергийната бедност.
Всъщност това не са изцяло нови европейски пари, а такива, които ще бъдат пренасочени от оперативни програми. От общия бюджет на плана около 225 млрд. евро, свежото финансиране е само 20 млрд. евро - 8 млрд. евро ще се осигурят чрез по-ранна тръжна продажба на национални квоти за емисии в рамките на схемата на ЕС за търговия с емисии (СТЕ), а 12 млрд. евро ще бъдат взети от фонда за иновации. Освен това приходите, получени чрез СТЕ, няма да могат да бъдат използвани за инвестиции в изкопаеми горива.
За България бюджетът изглежда така: имаме 480 млн. евро, които са от оперативните програми, които можем да мобилизираме и пренасочим към REPowerEU, но и се добавя и свежо финансиране, което идва от търговията с вредни емисии. Така общият бюджет достига 1 млрд. лв., обясни евродепутатът и координатор в комисията по регионално развитие Андрей Новаков за Economic.bg.
За какво трябва да се използват парите
Парите по REPowerEU трябва да бъдат инвестирани в мерки за пестене на енергия, производство на чиста енергия, разнообразяване на доставките и подпомагане на домакинствата, както и за трансгранични и многонационални енергийни проекти. Задължително е държавите в ЕС да заделят най-малко 30% от разходите си по REPowerEU за многонационални мерки, за да се справят със съществуващите затруднения при преноса, разпределението и съхранението на енергия, както и да увеличат трансграничните потоци, дори ако се извършват от една държава от ЕС.
Новаков обясни, че това са пари, предназначени за енергийно бедни домакинства, за малки предприятия, които могат да инвестират в енергийна ефективност, за изграждане на нови ВЕИ и др.
Средствата могат да бъдат насочени към мерки, към които има много голям обществен интерес като например мярката за подпомагане за поставяне на ВЕИ на покривите на домакинствата и закупуването на соларни бойлери.
Липсва законодателство...
Има много въпросителни относно това как България ще може да се възползва от тези 1 млрд. лв., тъй като това зависи от необходимото законодателство, за което обаче в предишния парламент не се намери политическа воля да бъде променено. Именно липсата на такова може да спъне страната ни в по-бързото усвояване на средствата.
Такъв е примерът с „енергийната бедност“, за която у нас все още не е въведена дефиниция, въпреки че за нуждата от такaва се говори от много години.
Мисля, че по най-бързия начин трябва да дефинираме колко хора в България са енергийно бедни, кои домакинства и те да бъдат подпомогнати, тъй като това е инвестиция, която ще се изплаща всеки един ден в следващите 20 години, вероятно. Всяко домакинство би спестило значителна част от разходите си за отопление и за електричество, ако държавата подпомогне тези домове да се санират, да си сложат по-добра дограма, по-хубав покрив“, коментира евродепутатът.
По думите му често пъти се случва да наблюдава от Брюксел как работата там е свършена, даден е равен старт на всяка една държава да се състезава за финансиране, а ние просто не правим достатъчно, за да го получим.
...и политическа воля
Един от проблемите пред страната ни е смяната на много правителствата през последните две години. „Факт, че нито се възползваме от ПВУ, не ми е известно някой проект да е финансиран, в която и да е българска община. Същото важи и за оперативните програми, одобрени наскоро, а все още големите проекти по тях не са стартирали, а минаха 2 години“, обясни Новаков.
Липсваше ни политическа зрялост да си кажем „няма значение кой е подготвил този проект“ ще го внесем, за да не губим време, така или иначе той може да се изменя по-късно“, заяви евродепутатът.
Той дава пример с държави като Гърция, и Румъния, които са се възползвали от по-голямата част от финансирането по Плана за възстановяване. А причината е, че той е много по-леснодостъпен от оперативните програми - няма тежки процедури и дълги срокове за изпълнение на проектите.
Според Новаков е важно това да са последните парламентарни избори в обозримо бъдеще, което да даде спокойствие на българите, че се работи по важните приоритети и да знаят кой носи отговорност, тъй като в момента тя е размита.
Знам, че в българската администрация има много кадърни хора, които работят със сърце и са много квалифицирани. Искам да видя България, която се възползва в максимална степен от всяко едно налично за нея евро от европейския бюджет“. Не искам да политиканствам и да водя политически битки, само за да кажа „те не се справиха“. За жалост, в момента нямам много поводи да кажа нещо друго“.
Срокът е кратък
Новите правила относно мерките по REPowerEU в националните планове за възстановяване влизат в сила в деня след публикуването им в Официален вестник на ЕС. Според Новаков това ще се случи най-късно до две седмици. От този ден държавите имат 30 дни, в които трябва да заявят участието си по тази инициатива – какво обмислят да финансират.
И тук отново идва проблемът за България и той е липсата на парламент и правителство, които да се заемат с осъществяването на тези мерки. Разчетът показва, че в този срок няма как да имаме редовно правителство и отговорността отново пада върху служебното.
Новаков обясни, че принципът, заложен в регламента е „use it or lose it” или „използваш или губиш“ и по думите му няма какво друго да се случи, освен ако не договорим по-дълъг срок за България, позовавайки се на форсмажор.
На въпрос дали тази възможност ще ни помогне в предоговарянето на Плана в частта за въглищните централи Новаков отговаря, че не е сигурно, но ако преговарящите министри съумеят да обвържат незатварянето на мините и инвестирането във ВЕИ, би могло да помогне.
По думите му оттук насетне е инициатива на държавата да дефинира и това и начинът, по който тези пари ще стигнат до повече хора.
Имаме отчаяна нужда от редовно правителство с ясен хоризонт, което да работи по тези програми“, допълни Новаков и припомни, че това са пари, които значително биха променили облика на България.