България призова Северна Македония да не спира ключовия жп коридор
Преди няколко седмици властите в Скопие заявиха, че вече не виждат смисъл от Трансевропейския коридор 8
България се противопоставя на плановете на Северна Македония да спре реализацията на жп линията, която трябва да свърже двете страни. Тя е част от т.нар. Коридор 8, чието значение е още по-голямо, тъй като предвижда свързването на двете страни с Италия и Албания, както и създаването на интермодална връзка между Черно и Адриатическо море.
Призоваваме правителството на Република Северна Македония да подходи отговорно и добросъвестно към всички поети ангажименти и договорености с цел навременно изграждане на участъците от трасето на Трансевропейски коридор VIII на нейна територия“, се казва в позиция на Министерския съвет.
Реакцията на българското правителство идва две седмици, след като стана ясно, че македонските власти не виждат смисъл в жп свързването с България и искат да пренасочат осигуреното финансиране към други проекти, които обаче заобикалят страната ни. Министърът на транспорта Александър Николоски е на мнение, че за правителството на Северна Македония жп Коридор 10, който свързва Австрия, Словения, Хърватия, Сърбия, Северна Македония и Унгария с Гърция е приоритетен, предаде БТА.
Трансевропейски Коридор 8 не е просто свързване на Република Северна Македония с България, а има за цел да повиши геостратегическата автономност на ЕС. Той се превръща и в ключов логистичен маршрут по южния фланг на НАТО от Адриатическо до Черно море и има огромно значение в настоящия геополитически момент, посочват от Министерския съвет.
Отказът от изграждане на основни компоненти на Kоридор 8 отслабва колективната сигурност на Алианса.“
Премиерът Християн Мицкоски посочва в интервю, че жп линията към България „завършва в задънена улица, в полу-тунел, без предвидимост как ще продължи по-нататък до Черно море, със санкции, които могат да достигнат до 750 милиона евро“.
Според македонските власти пред проекта има много пречки. Транспортният министър казва, че не трябва да се инвестират пари в железница, по която влаковете няма да може да се движат с повече от 60 километра в час.
Вторият проблем е, че не знаем дали българите ще направят своята част от железницата, там има малко да се направи, но и един километър да липсва, тя не може да се използва. Най-големият проблем е, че границата трябва да бъде преодоляна с тунел, който е проектиран само наполовина", казва Николоски, цитиран от изданието „Денешен”.
На българска територия проектът е част от модернизацията на жп линията София – Перник – Радомир – Гюешево – граница с Република Северна Македония. От гара Гюешево до границата обаче няма изградена връзка.
В миналото е взето решение връзката да бъде между Гюешево и Крива Паланка (Р. Северна Македония), като за тази цел трябва да бъде изграден граничен тунел с обща дължина 2 368 м, от които 1 194.70 м са на територията на България. Строителството на тунела от българска страна е започнало през 1941 г. Напълно завършени са 550 м от него. След 1943 г. строителството на тунела e преустановено, като облицованата част е била отделена с тухлена стена от прокопаните галерии и дълго време е използвана за складово помещение.
Българското правителство в позиция допълва, че благодарение на българските усилия Коридор 8 е включен в обхвата на Европейски транспортен коридор „Западни Балкани – Източно Средиземноморие“ като приоритет за ЕС. В края на 2023 г. участъкът Крива Паланка – Деве Баир е определен от ЕС като един от шестте флагмански проекта на стратегията „Глобален портал“ и финансиран с над 500 млн. евро грантове и кредити. Модернизацията и завършването на железопътния компонент от Kоридор 8 на българска територия е част от националната програма „Транспортна свързаност 2021 – 2027“.
Министерският съвет напомня, че Република Северна Македония многократно е поемала и потвърждавала своя ангажимент за инфраструктурно свързване на двете държави, включително Kоридор 8 – например в Договора за добросъседство от 2017 г. и Протоколите към него от 2019 г. и 2022 г., Меморандума за разбирателство между Албания, България и Северна Македония от октомври 2021 г., съвместната декларация на Албания, България, Италия и Северна Македония от ноември 2023 г., декларациите от Срещата на върха на НАТО от юли 2024 г. и др.
Коридор номер 8
Коридор номер 8 започва от пристанище Бари в Италия и стига до българските пристанища във Варна и Бургас. Около 315 километра от него преминават през Северна Македония – Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България).
Общата дължина на източния край на железопътния Коридор 8 е 88.2 километра, от които 34 километра, т.е. участъкът Беляковце – Крива Паланка се изгражда с финансова помощ от ЕС, предоставена чрез Инвестиционната рамка за Западните Балкани, с финансиран от нея грант от 75 милиона евро, допълнен от национални средства. За завършване му до границата с България е осигурено финансиране от предприсъединителен грант от ЕС „Финансова рамка за Западни Балкани“ и два заема от ЕБВР и ЕИБ.
Припомняме, че през октомври 2022 г. бе даден старт на строителството на железопътния участък между Куманово и Крива Паланка. На церемонията по първа копка присъства и българският премиер Гълъб Донев.