Българският износ за Германия се сви с близо 10%
Експортът на България към трите най-важни за нея европейски партньори спадна с 3.5 млрд. лв.
Стойностният обем на износa за Германия – най-големият търговски партньор на България – през изминалата година се е свил с 9.5%. Това е резултат от трудната ситуация за германската икономика, която изпадна в рецесия и поръчките към немските концерни, съответно към техните подизпълнители в Европа, спаднаха.
С около 16% се свива износът към следващия по големина партньор на България – Румъния, а с и 11% – към Италия. Общо стойностният обем към тези три най-важни за България европейски икономики се свива през изминалата година с 3.5 млрд. лв. Съществено е намалението към Гърция, която също е ключов партньор на България, с 1.3 млрд. лв.
Заедно с Франция тези страни формират две трети от българския износ за страните от Блока, показват предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ).
Както съобщи миналия месец националната статистика, общо българският експорт през 2023 г. потъна с около 7%. Освен по-малкото поръчки към българските експортно-ориентирани предприятия, вина за спада носи и отчетената от НСИ дефлация при някои категории стоки за износ, като зърно, метали, нефт и нефтопродукти, газ, химични продукти и други.
България успя да увеличи стойностно износа си към само няколко икономики в Европа, като най-голямо отражение има това към Белгия, Чехия и Словакия. Всъщност Белгия вече е шестият по големина партньор на България в ЕС, изпреварвайки Испания.
Извън Европейския съюз най-голям партньор на България остава Турция, към която обаче износът се свива с около 620 млн. лв. Сред страните извън Блока експортът расте към Китай с около 30% до близо 2 млрд. лв. Леко увеличение има и в посока САЩ.
Добра новина
Все пак продажбите на стоки с висока добавена стойност за икономиката, като машини, все още растат. Те бяха сред малкото лъчи светлина за експорта през годината. Статистиката отчита, че за цялата изминала година те растат с над 7% до около 20 млрд. лв.
Други продукти
Стойностно миналата година износът към държави от ЕС се свива с 9% до 55 млрд. лв., а към държави извън ЕС – с близо 3% до 31.5 млрд. лв. Най-големите спадове са при мазнини и олио, горива, масла и химични продукти, чиито цени бяха надолу спрямо предходната.
За януари
След недотам успешната за експортния бизнес 2023 г. новата 2024 г. също започва със спад. Общо изнесената за месеца продукция надхвърля 6.2 млрд. лв., което представлява около 15% спад. Това е около 1.1 млрд. лв. под резултата от предходния януари и се дължи основно на по-слабия износ към страните членки на Европейския съюз.