Цеков и Гвоздейков се похвалиха със завършен лот от магистрала „Европа“ (галерия)
Строителството на 14.5-километровия участък между Калотина и Драгоман продължи 3 години и струва около 165 млн. лв.
Преди Акт 16:
Целият лот между Калотина и Драгоман от автомагистрала „Европа“ вече е напълно изграден. Отсечката е с дължина 14.5 километра, като първите 6.5 километра от нея бяха пуснати в движение преди Великденските празници от служебния министър Иван Шишков. Останалите 8 километра също са изградени, но все още нямат Акт 16. Въпреки това транспортният министър Георги Гвоздейков и регионалният Андрей Цеков направиха инспекция на лота и се похвали със цялостното му завършване.
Една стъпка по-близо сме до това да имаме пълноценна транспортна свързаност със Сърбия“, заяви Цеков по време на инспекция, цитиран от БТА.
Предаването и приемането на изградения участък е извършено с вчерашна дата, уточни министърът. Назначената комисия от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е подписала Акт 15 на отсечката и след приемането на обекта от възложителя предстои назначаването на Държавна приемателна комисия за издаването на Акт 16 и разрешението за ползване от Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК).
От пресцентъра на Министерство на регионалното развитие посочиха за Economic.bg, че Акт 16 ще бъде издаден в рамките на по-малко от месец.
Трасето е изпълнено в един изключително тежък период, съвпадащ с COVID кризата през 2020 г., високите инфлационни процеси през 2021 и 2022 г., както и с политическата нестабилност, включваща 3 редовни кабинета и 4 служебни. Независимо от това, в един изключително кратък период, между 2020 г. и настоящия момент, магистралата е завършена и приета от възложителя АПИ“, заяви още Цеков.
Припомняме, че строителството на участъка започна през 2020 г. По договор дейностите трябваше да приключат в началото на 2022 г. Сроковете обаче непрекъснато бяха удължавани. Стойността на инвестицията е около 165 млн. лв., като средствата са осигурени по линия на механизма „Свързана Европа“ и републиканския бюджет.
Изпълнител е строително обединение, начело с „Щрабаг“. Компанията бе санкционирана от бившия регионален министър Гроздан Караджов за лоша организация на временното движение в участъка.
В края на миналата година се разбра за липсващи 150 метра от трасето до границата, които не са били заложени при проектирането. Така министър Шишков бе принуден да търси начин как да свърже магистралата със сръбската граница. Тогава той мислеше да пусне трасето на биндер, но впоследствие се отказа от тази идея. Така малко преди Великден бяха пуснати само 6.5 километра от него.
Отсечката е с по две ленти за движение и една лента за аварийно спиране в двете посоки с общ габарит 25.5 м, с изключение на участъка от 3-ти до 4-ти км, който е без аварийна лента и общ габарит 20.5 м.
Изградени са жп надлез, както и седем селскостопански надлезa и подлезa, надлез за диви животни и др. За осигуряване на свързаност от и към населените места в участъка са построени 4 пътни възела – „Калотина“, „Турмашка махала“, „Драгоман – Запад“ и „Драгоман – Изток“, както и няколко връзки за достъп. Построени са укрепителни стени по целия участък и е изпълнена корекция на коритото на р. Ежовица, като в отсечка от 600 м новоизграденото пътно платно покрива реката.
Транспортният министър Георги Гвоздейков коментира, че
в момента сбъднахме една мечта на много българи. Навремето, когато всички се връщахме обратно в България от пътуване с автомобил в Европа, минавайки границата със Сърбия, тук ни се виждаше като черна дупка. Включително и на мен.“
Гвоздейков допълва, че не е идвал в тази част на България от 4 години и видяното го изненадва, тъй като „черната дупка вече я няма“. По думите му страната ни има много добра свързаност.
Можем да кажем смело, че Азия е почти свързана с Европа, защото остава един много малък участък в лота Сливница – София, който ще бъде завършен в края на 2024 г. Там напредъкът също е голям“, посочи министърът.
Припомняме, че последният участък между Сливница и София е с дължина 16.5 километра. Изпълнител е консорциум, начело с ГБС. Цената на договора е 222.4 млн. лв. без ДДС, а проектът се финансира от старата европрограма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г.
През месец май бившият министър Шишков официално даде начало на частичното строителство на 6-километрова отсечка от лота. Тогава той коментира, че работата и по останалите 10.5 км ще продължи след теренно обезпечаване на обекта. За да бъде спасено финансирането, до края на годината трябва да бъдат изградени поне 50% от лота.
*Източник на снимките в галерията - МРРБ