„Целият процес е сбъркан“: Нов опит за успешна реклама на дестинация България
Новият стар служебен министър очерта няколко приоритета за промотиране на родния туризъм
Националната реклама на България е сред основните приоритети на Министерството на туризма в новия стар служебен кабинет. Това стана ясно от думите на запазилия поста си ресорен министър Илин Димитров, който днес представи пред журналисти задачите, които си е поставило ведомството.
Неотложните цели и задачи, чиито решения ще се търсят в краткосрочен план, са свързани с разгръщане на националната реклама на дестинация България чрез прецизни и целенасочени действия по пазари, изпращане на три нови туристически аташета във важни за България пазари, прозрачно провеждане на процедури за наем на плажовете чрез видеонаблюдение и все по-дигитализирана работа, която да улесни потребителите и да ограничи сивия сектор“, каза Димитров по време на пресконференцията.
Пореден опит
Рекламирането на България като дестинация е тема, която от години е един от горещите картофи в сектора. Малкото отделени средства и старият модел, по който се извършва процесът, са сред основните проблеми за неуспеха. Освен всичко това в последните две години и политическата обстановка в страна е изключително нестабилна, което допълнително усложнява процеса по вземане на решения.
Изпълнението на поставените цели по отношение на рекламирането на България, са меко казано трудно постижими с оглед на това, че няма внесен и гласуван бюджет за 2023 г. С други думи, това означава, че към момента страната разполага с една дванадесета от парите за миналата година. През 2022 г. Министерството на туризма имаше заделени 18 млн. лв. за реклама.
Не мисля, че може да очакваме да се промени нещо значително в сектора, докато нямаме някаква политическа стабилност“, коментира пред Economic.bg Даниела Стоева, член на управителния съвет на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА).
Според нея целият процес – от провеждането на обществените поръчки до платформите за реализация на рекламите – е сбъркан. И ако и сега продължим да се водим по стария модел, няма да имаме успех. „Основният критерий в обществените поръчки на Министерството на туризма, е най-ниска цена. А ние се борим за качество на съдържанието все пак. Мисълта ми е, че ако отново по същия модел търсим най-добри резултати, не мисля че резултатът ще бъде по-различен“, казва тя.
За промени по рекламната кампания на България се заговори още в първия служебен кабинет на Гълъб Донев, когато министър Димитров направи предложение за увеличаване на целевия бюдже на 100 млн. лв. през 2023 г. Предложение, което така и не се реализира, а от бранша тогава казаха, че се „хвърлят милиони на вятъра – без ясна цел“.
Вече изминалият летен сезон 2022 г се рекламираше с видеоклип от края на 2020 г. През лятото на 2021 г. промото дори бе отличено с първо място за най-добър видеоклип, популяризиращ дестинация, на 41-ото издание на международния форум в Мадрид FITUR. За предстоящото Лято 2023 все още не е ясно дали ще бъде създаден нов рекламен клип. От Economic.bg зададоха този въпрос на Министерството на туризма преди повече от месец, но към момента на публикуване на материала все още няма отговор.
Приоритети
По време на днешната пресконференция Илин Димитров очерта следните приоритети пред министерството:
- организиране и провеждане на поредица работни срещи зад граница, ориентирани към бизнеса;
- организиране на журналистически турове с прецизно подбрани участници и мониторинг върху публикациите им;
- разкриване на туристически представителства в Румъния и Великобритания;
- провеждане на ясни и прозрачни процедури за отдаване под наем на плажове с участието на наблюдатели на КПКОНПИ, МВР и ДАНС.
Зимен сезон
Въпреки забавянето на старта на зимния сезон не само в България, но и в повечето европейски ски курорти – заради топлото време и липсата на сняг – от туристическия бранш у нас казват, че към момента има почти пълно възстановяване.
Цялата тази ситуация показа колко неустойчив е туристическият ни продукт, тъй като изцяло зависи от климатичните условия. И със сигурност трябва да се мисли в насока как да бъде диверсифициран по такъв начин, че да се намали ефектът от влиянието на климатичните условия“, казват от АБТТА.
Освен това според Даниела Иванова, собственик на семеен хотел в Банско, всяка година има празни дни след Нова година и активният сезон започва в средата на януари. „Всичко си върви по план, хотелът е пълен, а ситуацията и миналата година беше сходна, въпреки че имаше сняг от по-рано“, коментира тя.