Частни компании искат да възродят Летище Русе
Общината трябва да предостави на концесионерите право за ползване за 10 години
След като проектът за модернизация на летище Русе бе окончателно приземен миналата година, то новата година носи нова надежда, че все пак възраждането на аеропорта край с. Щръклево наистина може да се случи. Този път местната власт няма да разчита на държавата, а на две български компании, които имат желание да възродят аеропорта.
Дружеството „Еъпорт Русе“ е входирало в община инвестиционно предложение за неговото развитие. Това обаче минава през отдаването на безвъзмездно право за ползване на аеропорта за срок от 10 години. Кметът на града Пенчо Милков вече е направил предложението към Общинския съвет. На извънредното си заседание този понеделник Комисията по закон, обществен ред и сигурност ще се произнесе дали точката ще влезе в дневния ред на редовната сесия на местния парламент на 24 януари.
В новоучреденото дружество влизат фирмите „СтройПроект“ ЕООД и „Щраплан“ ЕООД. Техни собственици са съответно Христо Крушарски и Антони Търницов. На съвместна пресконференция те и кметът на града представиха идеята си за развитието на аеропорта.
Припомняме, че в края на 2021 г. кабинетът „Петков“ отпусна 2.6 млн. лв. за модернизация на летището. Бившият транспортен министър Николай Събев бе обявил, че аеропорта може да започне да функционира от април 2022 г. Впоследствие този срок се отложи за края на година. Модернизацията обаче така и не започна, тъй като общината трябваше да доказва пред ЕК, че парите не предствляват неправомерна държавна помощ. В същото време местните власти не получиха особена подкрепа от правителството. Проектът бе в пълен блокаж, тъй като институциите постоянно си прехвърляха топката.
Инвеститорите предвиждат летището да се ползва за граждански полети с общо предназначение, а след това и за провеждане на полети за превоз на пътници и товари. Крушарски призова Общинския съвет да не губи време и да одобри предложението, защото е готов само до месец май да вложи до 1.5 млн. лв.
Авиацията е най-регулираният бизнес в света и изисква голям обем документация, за да се гарантира безопасността. Ние сме готови да започнем да я изготвяме“, обясни Антони Търницов и подчерта, че първата стъпка е Генералният план за развитие на летището.
По думите на кмета на Русе общината е била поставена пред правна невъзможност летището да се развие и утвърди като регионално, но въпреки това не са спирали да търсят начини за довеждане на проекта до реализация.
Още в самото начало на работата ни за летището привлякохме Антони Търницов като консултант. Той има опит с него още от 2017 г., когато е правил концесионния анализ. Г-н Търницов работеше и мислеше с нас и когато видя случващото се с проекта с държавата, продължихме съвместната си работа, търсейки нова възможност. Такава открихме в лицето на Христо Крушарски и „СтройПроект““, написа Милков в профила си във Facebook.
Кметът заявява, че община Русе е собственик и ще остане собственик на летището. Срочното право на ползване, което би се предоставило с решение на Общинския съвет, ще запази местната власт като собственик. В същото време съвместното дружество на Крушарски иТърницов ще може да прави необходимите инвестиции и да извърви законовите стъпки за модернизация на аеропорта.
Концепция за развитие
Концепцията за развитие включва три етапа. Първият предвижда изграждане на периметрова ограда, път и система за видеонаблюдение, ремонт на пистата за излитане и кацане, изграждане на хангари за 6 бр въздухоплавателни средства, ремонт на пътническия терминал, както и на перона пред сградата на пътническия терминал. Освен отова и изграждането на нова аеронавигационна система, изграждане на карго терминал, изграждане на инфраструктура за безпилотни летателни средства, техника за проверка на пътници, багажи и товари. През този етап ще бъде изготвена и документацията за сертифициране на летище Русе.
През втория етап основният фокус ще е основно върху реконструкцията на цялата писта за излитане и кацане, но освен това ще се изграждат и хангари, в които да се разполагат по-голейи самоти – Airbus A320 и Boing 737. Според инвеститорите този етап ще даде солидна основа за изграждане на модерно регионално летище и привличане на повече клиенти.
Третият етап предвижда изграждането на нов пътнически терминал с капацитет 500 пътници в час пик, нови сгради и гаражи за самолетообслужващата техника, пожарна и др. ОСвен това и изграждането на нови перони и допълнителни хангари.
Кои са фирмите?
„Стройпроект“ е основана през 1992 г. и е сертифициран авиационен оператор, притежаващ собствени самолети и авиационен персонал. Компанията участва в програми за борба с градушките от 2020 г. Компанията е производител на системи за въздействие на времето, системи за защита от градушки и увеличение на валежите. Притежава производствени мощности в България и Аржентина.
„Щраплан“ е основа през 2008 г. Дейността й е свързана с управление и консултиране на проекти в гражданската и военната авиация, както и проектиране на летища, изготвяне на генерални планове и схеми за полети на граждански въздухоплавателни средства.