Лошата организация на участъка от „Струма“ е основен фактор за инцидента
Мантинелата, която разделя пътното платно от паркинга за почивка, е опасна за движението, заявиха разследващите
Основна версия за трагедията на автомагистрала „Струма“ е човешка грешка, но вследствие на лоша организация на движението във фаталния участък. Сгрешената пътна маркировка и обърканата сигнализация може да са допринесли за това шофьорът да се е заблудил. Най-опасна е била мантинелата, която разделя пътното платно от обособения паркинг за почивка. Това стана ясно от брифинг на прокуратурата и Националната следствена служба (НСС).
Мантинелата, в която автобусът се е ударил, е опасна и е способствала за настъпването на инцидента, заяви директорът на НСС Борислав Сарафов.
Към момента организацията на движението в посочения участък е лоша. Тази мантинела, първоначално на която се е нанизал автобусът, не само не е полезна, а е опасна за движението. Всъщност, тя е способствала за настъпване на инцидента. Тези обстоятелства също ще бъдат изследвани от нас – дали, ако е имало човешка грешка, тя е била улеснена и за нея е способствала лоша организация, лоша сигнализация и лоша маркировка“, обясни Сарафов.
На брифинга днес бе обявено, че главният прокурор Иван Гешев е разпоредил проверка на сигнализацията и маркировката по всички магистрали и първокласни пътища в страната, които са отговорност на Агенция "Пътна инфраструктура".
Припомняме, че още не е ясно дали въпросният участък от магистралата има акт 16. АПИ упорито мълчи по темата вече 2 дни след трагедията.
Мантинелата, която разделя пътното платно и паркинга, се е оказала препятствие, на което автобусът буквално се е нанизал. Изкъртени са 9 колчета, а шофьорът е опитал да спре, защото има следи от спирачен път преди мантинелата и след удара с нея.
Този разделителен остров с мантинела е точно между магистралата и тази отбивка. На практика тази мантинела, която обичайно по Закона за движение на пътищата, се явява еластична преграда, която да обезопасява напускане на превозно средство от пътното платно, но поставена от външната страна на завоя. Тя е поставено от вътрешната страна на завоя и в случая се явява препятствие, в което се е нанизал автобуса“, заяви Мариан Маринов, следовател в НСС.
Разследващите изключиха версията, че пожарът е избухнал заради туби с гориво, които автобусът е пренасял. Открити са три такива, но са били празни, само с малки остатъци от нафта. Те не могат да са причина за интензивния пожар. Не е имало и взрив.
„Чут е изключително силният удар на автобуса в мантинелата от дясната страна на пътя. Така наречената мантинела на островното пространство, на която не й е там мястото изобщо. Взрив не е имало, имало е само интензивно горене“, посочи Сарафов.
Аутопсията е показала, че починалите са загинали заради задушаването и пожарът, а не от удара. Ще се установява от какво е предизвикан пожарът, но Сарафов заяви, че при удара, резервоарът на автобуса и маслата са имали съприкосновение с мантинелата, която е влачена от автобуса. При провлачването тя е образувала интензивни искри.
Екип от следовател и прокурор ще замине утре в Скопие, за да подаде молба за получаване на ДНК профилите от близките на починалите. Така жертвите ще бъдат идентифицирани, а телата ще могат да бъдат транспортирани в Северна Македония.