Да използваме умно всички свои предимства
Хотелиерският бизнес става все по-динамичен, изисква да се правят експерименти и да се въвеждат нови решения
Марина Вълканова:
Марина Вълканова е зам.-изпълнителен директор на „Минстрой Холдинг” АД. Тя е управител на „Боровец Хилс” ЕООД и Спа Комплекс Орфей. Завършила е Бизнес администрация и маркетинг в Richmond College The International American University in London, а също и курс по хотелски мениджмънт в Мюнхен. В „Балкантурист” е била директор „Маркетинг и реклама”.
Г-жо Вълканова, какви бизнес задачи си набелязахте за 2020 г.?
Да инвестираме в технологичния напредък, осигуряващ бърза и лесна покупка на туристически услуги от всяка точка на земното кълбо. Да увеличим потока от български и чуждестранни туристи, като поддържаме и надграждаме постигнатото качество. Задължителни за нас са иновациите и разнообразяването на услугите.
Какъв бизнес е управлението на един, че и на два големи луксозни хотела?
Хотелиерският бизнес не е лек. Ние не продаваме просто продукти, а преживявания. Една единствена грешка и веднага се появява ужасяващ онлайн коментар: „Повече няма да стъпя в този хотел“. Това е динамичен бизнес, който е за хора, готови да експериментират и да внедряват нови решения. Добрият ръководител разбира от работата си и разбира служителите си. Необходими са социални умения и сплотен екип. Важно е взимането на решения, анализирането на ситуациите, създаването на адекватна работна среда, правилното поставяне на задачите, следенето за тяхното изпълнение и наличието на обратна връзка.
Как намерихте точната ниша?
До голяма степен районите, в които се намират двата хотела, определиха в какво да се позиционираме. В Боровец комплексът е насочен към ски и спа туристи, конферентен туризъм и семейства с деца. Услугите в Спа Комплекс Боровец Хилс са съобразени с нарастващите изисквания на потребителите. Стаите са луксозни и комфортни, ресторантът е с отлична кухня, обслужването е на ниво. В Девин комплексът с индивидуален стил и атмосфера, намира се във великолепен собствен парк, като е в непосредствена близост с планината. Природните ресурси в района помагат да имаме истински дворец на здравето, с всички условия за прилагане на най-съвременна профилактика и балнеолечение, възстановяващи и разкрасяващи процедури.
Има ли рутина в хотелиерския бизнес?
Рутината е опитност и обиграност, в този смисъл трябва да има рутина. Това са и така наречените стандарти, с които се постига качество. Тук се включват рутинните действия по посрещане, настаняване, хранене, почистване, изпращане. Ако приемем рутината като шаблон и еднообразие, то тогава отговорът ми е не, не трябва да я има. Нововъведения, разнообразие и старание винаги са важни, за да се отговори на очакванията на туристите.
Намерихте ли начин да отклоните към вас част от големия туристически поток, който излиза от България и отива в Гърция?
Големият поток към Гърция е основно в летния сезон и той най-осезаемо се усеща от морските ни хотели. В сегмента ски, спа и балнеология няма отлив на туристи, затова нашите два хотела целогодишно постигат добра заетост.
Кои са факторите, поради които туризмът в България забележимо понакуцва?
На първо място поставям човешкия фактор. Обслужването не е на много добро ниво в повечето хотели и ресторанти. Поради голямото текучество на персонал и ниското заплащане, често хората в обслужването са неподготвени, немотивирани и недостатъчно. Съотношението „Цена – качество” също не е добро. В повечето случаи плащаме високи цени за недобро качество. Затова туристите предпочитат почивка в съседните страни, където на същите или по-ниски цени получават по-добра услуга и продукт. Проблем в курортите е, че всички обекти затварят след активния сезон. През 2019-а по морето времето беше чудесно до края на октомври, но след август нямаше интерес.
В Боровец положението е същото. Ние приемаме туристи целогодишно, но в курорта не работят магазини, аптеки, ресторанти, туристически агенции. Преди декември е потънал в мрак и няма как да бъде желана дестинация. За да привлечем повече туристи, трябва да се удължат сезоните. Имаме необходимите дадености – природа, планини, море, лечебни минерални извори, вино и храна, история… Нека да използваме умно тези предимства, за да сме желана дестинация.
Открихте ли устойчивата формулата на печелившия хотел?
Ако имаше такава формула, щеше да е лесно и удобно за работа. Но има четири важни неща – постоянство в качеството, регулярни инвестиции, инициативност и добър екип.