Да се следят едни други – най-новата технологична мания на Поколението Z
Да бъдеш постоянно следен от мобилния си телефон някога бе повод за безпокойство
Когато Барлоу претърпява тежка автомобилна катастрофа, приятелите му не научават за инцидента по обичайните канали – например чрез обаждане от полицията или от роднини. Вместо това за случилото се ги информира… мобилно приложение.
Да бъдеш постоянно следен от мобилния си телефон някога бе повод за безпокойство. Докато по-възрастните поколения по-скоро опитват да се „изключват дигитално“, когато могат, то за поколението Z следенето къде точно се намират приятелите им във всеки един момент се е превърнало в нещо като мания – и бизнес възможност.
Приложения като Find My Friends на Apple и едноименното приложение за споделяне на местоположението на Life360 са инструменти за картографиране, които позволяват на потребителите да проследяват местоположението на контактите си в реално време. Този тип софтуери станаха особено популярни сред потребителите от поколението Z – тези на възраст между 11 и 26 години.
Find My Friends например идва като предварително инсталиран софтуер на новите устройства на Apple и също така е безплатна за изтегляне за потребителите на iOS. Платформата за социални медии Snap добави функция за споделяне на местоположение в реално време миналата година.
Приложението Life360 на базираната в Сан Франциско компания Life360 също отбеляза бум на популярността си през последните години – и според компанията голяма част от този ръст се дължи на поколението Z. Според нейни данни то има над 54 милиона активни потребители месечно в цял свят – с 29% повече, отколкото преди година. От 2021 г. насам изтеглянията на приложението са се удвоили в САЩ и утроили в международен план.
„Остра нужда от безопасност“
След години на ширещи се притеснения относно неприкосновеността на личния живот онлайн – защо новото поколение интернет потребители с готовност споделя точното си местонахождение?
Причината, поради която го изтеглих, беше безопасността“, коментира 24-годишният Имаан Хан пред Fortune. „Особено със сестра ми и приятелите ми. Когато бяхме в [колежа], се прибирахме поотделно или с различни групи хора, а това беше точен начин да се следи къде са хората.“
23-годишната Суха Файсал, базирана в Лондон, казва, че използва Find My Friends няколко пъти седмично. „Имам само трима души в него – две от най-близките ми приятелки и баща ми – главно от съображения за сигурност“, споделя тя. „Използвам го, когато знам, че отивам някъде и това е нова ситуация, независимо дали става дума за първа среща или за излизане и ще бъда сама. Ако приятелите ми са в същата ситуация, вероятно ще ги проверявам, когато знам, че са навън, без дори да са ме помолили за това.“
Безопасността е водеща и за Алис Барлоу, която обаче фокусира вниманието върху някои бъгове в Life360. „Веднъж то съобщи, че брат ми е карал със 102 км/ч в жилищен квартал“, спомня си тя и казва, че информацията се оказала абсолютно грешна, но пък е стреснала родителите ѝ.
От безопасност до TikTok тренд
Не само безопасността подхранва популярността. Според Мишел Борба, образователен психолог, приложенията за проследяване на местоположението помагат на младите хора да изпитват чувство за принадлежност и свързаност.
За това поколение общността е абсолютно необходима. Затова за тях е много по-важно да запазят тези взаимоотношения непокътнати, а споделянето на местоположението им помага да го направят.“
25-годишният Дхрув Саксена, инженер по информационни технологии, който живее в Сиатъл, казва, че е започнал да използва Find My Friend като функция за безопасност, но с времето това „се е превърнало в готино занимание“.
Друг фен на Find My Friends, 26-годишна жена, която работи в лондонското сити, казва, че използва приложението почти ежедневно за собствено забавление. „Използвам го, за да видя с какво се занимават приятелите ми, от любопитство и да проверя дали не са замислили нещо хубави“, признава тя. „Обикновено им пращам скрийншот, ако са на подозрително място, например в дома на бившия си, за да им кажа, че са били изловени.“
Главният изпълнителен директор на Life360 Крис Хълс казва, че вирусното разпространение в социалните медии също е помогнало на компанията. Услуги като Life360 и Find My Friends на Apple например се превърнаха в централна тема в TikTok. Потребителите на платформата за социални медии са гледали видеоклипове, маркирани с #findmyfriends, 38.6 милиона пъти.
За мен това е форма на социална медия“, пише потребител под видеоклип, публикуван в сайта. „[Трябва] да видя какво правят всички.“
Но Хълс добавя, че успехът на тези приложения се дължи не само на видеоклиповете в TikTok.
„Поколението Z е израснало в епоха, в която технологиите и свързаността са норма. Споделянето на местоположението им е естествена еволюция за едно дигитално поколение, особено когато това поколение съзрява – те се учат да шофират, тръгват да учат в колеж и като цяло придобиват по-голяма независимост“, казва той.
„Life360 дава на тийнейджърите по-големи възможности за придобиване на независимост, за да опознаят света, докато родителите получават по-голяма видимост и спокойствие, без да се нуждаят от повече контрол.“
Според Антъни Лафос, управляващ директор в базираната във Вашингтон PR агенция Clyde Group, очертава три основни причини за бума на приложенията за споделяне на местоположението сред поколението Z. Това са желанието никога да не се чувстват сами, повишаването на чувството им за сигурност и ускоряването на комуникацията.
Бизнесът също може да се възползва
Джош Амишав, основател и главен изпълнителен директор на фирмата за киберсигурност Breachsense, заявява, че популярността на приложенията за споделяне на местоположение предлага на бизнеса възможности за създаване на уникални и целенасочени промоции.
„Възможностите за геотаргетиране позволяват на бизнеса да изпраща персонализирани промоции на потребители, които са наблизо, създавайки незабавни стимули за посещения“, обясни той. „Например, ресторант може да изпрати купон за обяд на потребителите на приложението в определен радиус, като се възползва от удобството и близостта.“
Местата за провеждане на събития, като например концертни зали или спортни стадиони, също биха могли да се възползват, включително чрез добавянето на промоции за храна на място, стоки или билети за бъдещи събития.
„Концентрираната потребителска база може да бъде зрял пазар за целенасочени, подходящи бизнес промоции“, каза Амишав.
Тези приложения предлагат уникална възможност за свързване с географски насочена аудитория, като позволяват на бизнеса да се ангажира с потенциални клиенти в реално време“, обобщава Британският предприемач и автор Байрън Коул.
Потенциални проблеми
Според доклада на Life360 потребителите от поколението Z смятат, че ползите за сигурността, които идват от приложенията за местоположение, надвишават потенциалните проблеми със злоупотребата с данни. Всеки трети от анкетираните в доклада представители на Поколението Z заявява, че повишената физическа безопасност и удобство си заслужават да се откажат от част от личните си данни.
Лорън Хендри Парсънс, защитник на неприкосновеността на личния живот в ExpressVPN, обаче предупреждава, че „инвазивното“ събиране на данни за местоположението е лесно достъпно за хакери, но има и други реални последици, които младите хора трябва да вземат предвид.
„Хората трябва да обмислят какво ще се случи, ако вече не са приятели с някого или са скъсали с някого, с когото преди това са споделили данните си за местоположение“, дава пример тя. Според неотдавнашно проучване на ExpressVPN до един на всеки четирима души редовно проследява местоположението на бившия си партньор в реално време с помощта на приложения за споделяне на местоположението като Find My Friends.
Този вид наблюдение може да доведе до рискове отвъд киберсигурността и потенциално да се използва като инструмент за принудителен контрол“, предупреждава Хендри Парсънс. „След приключване на връзката е важно незабавно да отмените достъпа или да смените паролата си.“