Дънки под наем, или как текстилната индустрия иска да стане по-„зелена“
Облеклата са втората най-замърсяваща индустрия в световен мащаб
За много от нас наличието на евтини, масово произведени дрехи е благословия. За няколко долара можем да купим всичко - от ризи и къси панталони до панталони, бельо и пуловери. Но докато "бързата мода" може да бъде благодат за нашите портфейли, поради нейната стойност, то влиянието й върху околната среда е значително.
През октомври 2018 г. Комитетът на Обединеното кралство за екологичен одит изтъкна колко силно апетитът ни към облеклото оказва влияние върху планетата, като публикува материалите, които е получил от експерти за проучване на устойчивостта на модната индустрия.
Изводите са отрезвяващи. Според представяне от Института на инженерите на машини, през 2015 г. световната модна индустрия е генерирала 1,2 милиарда тона еквивалент въглероден диоксид. Това представлява повече емисии в сравнение с морското корабоплаване и международните полети, взети заедно, добавя докладът.
През 2017 г. Европейският съюз заяви, че текстилната промишленост на ЕС произвежда приблизително 16 милиона тона отпадъци годишно.
В Холандия компания, наречена Mud Jeans, иска да произвежда дънки по устойчив начин, използвайки органичен памук и рециклиран деним. Целта на компанията е в крайна сметка да проектира дънки, произведени от 100% рециклиран деним.
Производствения процес също търси да използва устойчиви методи.
В стремежа си да предотврати отпадъците в шивашката индустрия, Mud Jeans е разработила и лизингова система за своите продукти, чрез която клиентите могат да платят 12 месечни вноски от 7.50 евро ($ 8.51).
В края на този период те могат да решат да запазят джинсите или да ги върнат на фирмата. Главният изпълнителен директор на Mud Jeans Берт ван Сон каза пред CNBC, че така планират да използват суровината отново.
Ако погледнем по-широката картина, все още има много работа, за да се гарантира, че модният сектор ще стане устойчив.
"Секторът на облеклата е признат за втората най-замърсяваща промишленост в световен мащаб", каза за CNBC Стив Еванс, директор на изследванията в областта на индустриалната устойчивост в Института по производство в Кеймбридж.
Модните марки обаче не притежават свои собствени фабрики, така че тяхната способност да влияят върху това, което фабриките правят, как създават замърсяване в местната вода, въздух и почви, е трудно.
Евънс добавя, че всяка година известните модни марки стават все по-устойчиви. Проблемите обаче няма да бъдат разрешени за един ден.