Давос 2020: Частните самолети ще могат да заредят екологично гориво
Глобалният елит е критикуван за отделянето на ненужни емисии заради избягването на търговските полети
Стотиците частни самолети, с които участниците ще се приберат след края на Световния икономически форум в Давос, ще могат да напълнят резервоарите си с по-екологично гориво, предназначено да намали въглеродните емисии.
Т.нар. устойчиво авиационно гориво (SAF) ще бъде на разположение на летището в Цюрих, става ясно от изявлението на компании, представляващи оператори, производители и доставчици на гориво. SAF се доставя от финландския нефтопреработвател и най-голям световен производител на възобновяеми горивни горива Neste Oyj.
Устойчивото авиационно гориво е смес от синтетично и конвенционално реактивно гориво и струва повече от конвенционалното самолетно гориво. Според Neste неговото MY Renewable Jet Fuel има до 80% по-малък въглероден отпечатък в сравнение с изкопаемото реактивно гориво. То се основава на собствената NEXBTL технология на Neste и се произвежда от 100% възобновяеми отпадъци и остатъчни суровини. Иновативното гориво е напълно съвместимо със съществуващата технология за реактивни двигатели и инфраструктура за разпределение на гориво, когато е смесен с изкопаемо гориво.
„Много сме развълнувани от факта, че Neste MY Renewable Jet Fuel за първи път се предлага на летището в Цюрих. Авиационната индустрия си е поставила ясни цели за по-устойчиво бъдеще. И докато световните лидери се събират на Световния икономически форум, ние се гордеем, че си сътрудничим с Jet Aviation и летището в Цюрих и предлагаме на посетителите на WEF нашето устойчиво авиационно гориво, което допринася за ефективното намаляване на свързаните с авиацията емисии на парникови газове“, коментират от финландската компания.
В САЩ и Европа годишният капацитет на компанията за възобновяеми реактивни горива е 100 000 тона. С по-нататъшното разширяване на производството Neste ще има капацитет да произвежда над 1 млн. тона възобновяемо реактивно гориво до 2022 г.
Глобалният елит е критикуван за отделянето на ненужни емисии заради избягването на търговските полети. На миналогодишното издание през 2019 г. около 1000 частни самолета летяха до и от летищата в Цюрих и Сейнт Гален-Алтенрайн.
Активното използване на алтернативни горива може да смекчи нарастващия натиск върху авиационната индустрия на фона на разглеждането на възможността за данъци върху авиационното гориво от Европейския съюз, посочва агенцията. Авиокомпаниите критикуват опитите за въвеждане на нови данъци в Европа, настоявайки за необходимостта от глобални решения за намаляване на емисиите.
Обемът на емисиите въглероден диоксид от международната авиация се е удвоил от 1990 г. насам, а Организацията на обединените нации заяви, че индустрията е готова да изпревари производството на електроенергия като единственият най-голям производител на CO2 в рамките на три десетилетия.