Депутатите отказаха да отнемат „Росенец“ от „Лукойл“
България ще изнася петролни продукти за трети страни от рафинерията в Бургас в определени случаи
Депутатите в бюджетната комисия на парламента отказаха да приемат законови промени за отнемането на концесията на бургаското пристанище „Росенец“ от „Лукойл Нефтохим Бургас“. Това се случи по време на второто четене на законопроекта на ДПС за забраната за износа на продукти от руски нефт от рафинерията в Бургас.
Подобно предложение в свой отделен законопроект направи в края на миналата седмица „Демократична България“, но дни по-късно го оттегли. Оказа се, че текстът е така разписан, че с него може да бъдат засегнати и други пристанища, а не само „Росенец“.
Председателят на бюджетната комисия Петър Чобанов все пак припозна идеите и ги вкара в законопроекта на ДПС, но текстовете бяха прецезирани с уточнението, че става въпрос за отнемане на концесии от компании, свързани със санкциите срещу Русия.
Сред предложените промени между двете четения бе още да не се възлагат концесии на обекти на критична инфраструктура, засягащи нефт и продукти от нефтен произход, произведени от петрол с произход Русия.
Идеята бе концесията на „Лукойл“ да бъде прекратена, а държавата да си върне пристанището. Предложено бе да не бъдат възлагани нови концесии, а държавата вместо концесионна такса да събира такси от компаниите, извършващи дейности в обекта.
От Министерство на транспорта обаче уточниха, че ако това бъде прието, на практика държавата на документи остава без пристанище, защото компанията вече е закупила съоръженията за съхранение на гориво. Би се получило така, че една част от инфраструктурата ще е държавна – кейовете, а друга – частна.
Ние ще имаме само кейови места, но няма да имаме пристанище“, коментира директорът на правната дирекция на ведомството Красимира Стоянова.
След отказа да бъдат одобрени въпросните идеи, те изобщо няма да бъдат гласувани в зала заради спешния порядък, в който бяха включени в комисията.
Припомняме, че договорът за концесията на пристанищния терминал бе подписан през 2011 г., когато на власт бе първият кабинет „Борисов“. Той е за 35 години, като предвижда еднократно плащане от малко под 978 хил. лв. без ДДС. Обещанието на концесионера бе в замяна да инвестира 44.2 млн. лв. в обновяването на терминала. Преди около месец служебният кабинет разреши концесионният договор да продължи да се изпълнява въпреки европейските санкции.
Забраната за износ
Иначе комисията на второ четене одобри леко променена версия на законопроекта на ДПС за ограничаване на износа на „Лукойл“. Депутатите решиха, че от 5 февруари горива, произведени от руски петрол, ще може да се изнасят само към Украйна. А за горива, за които няма пазар в България, ще може да бъдат изнасяни в страни извън ЕС.
Това на практика гарантира до голяма степен износът на нефтопродукти от рафинерията, която в края на миналата година заплаши, че ще спре да работи, ако ѝ бъде отнето това право.
Транзитът на чужд нефт, например от Казахстан, но през Русия, не влиза в ограниченията и продукти от него може да се изнасят дори и за страни от Европейския съюз.
Това е и в унисон с последния пакет от санкции на Европейската комисия.