Промяна на туристическия модел? Дигитални номади преоткриват българските села
Основателите на Nomad Balkans са си поставили за цел да разкрият закътани места, които са отвъд отъпканите туристически дестинации
Дигиталното номадство не само че промени напълно облика на работата и трудовата миграция в световен мащаб, но се явява и нова възможност за развитие на туризма в България. Със задачата да превърнат българските села в по-привлекателно място от добре познатите италиански, френски и австрийски курорти, се заемат Пламен Иванов и Веселина Василева.
Със своя дългогодишен опит в сферата на туризма и новите възможности, които виждат вследствие на напълно променената обстановка след COVID, двамата създават бутикова туристическа агенция, която предлага на т.нар. „дигитални номади“ нестандартни места, от които да работят, където да съчетават работата с почивката и да опознават България.
Непозната и различна дестинация
Това е и основното конкурентно предимство на страната ни пред държави като Италия, Испания и Франция, когато говорим за дигитално номадство.
За много от екипите, които идват в България – говорим за хора, които са пътували много и търсят нещо различно – това, което основно им продаваме като идея е, че тук имаме четири сезона – имаме море, планина, култура и много места, които са отвъд отъпканите туристически дестинации. Предлагаме дестинации в Централен Балкан, Родопи, Габрово, Банско“, разказва пред Economic.bg съоснователя на Nomad Balkans Пламен Иванов.
Той и Веселина се свързват с различни компании от Западна България и предлагат на техните екипи пространства, в които да отседнат за определен период от време и откъдето да работят. В същото време обаче освен работа, се практикуват и различни туристически преживявания, като основният фокус е т.нар. „селски туризъм“. Местата, които избират двамата предприемачи, трябва да бъдат не само с атрактивна локация, но и да предлагат удобства за работа – зали за съвещания, удобни кресла, интернет.
Nomad Balkans официално стартира преди малко повече от година и вече екипи от Германия, Великобритания, Холандия и Полша са идвали в България.
В Испания всичко е толкова добре уредено, че не предлага толкова стимул и предизвикателства за развиване на нов вид сегмент от туризма“, казва Пламен
Пламен и Веселина се връщат от Испания в България преди три години, след като почти цял живот са живели там – с идеята тук да създадат нов продукт, който да бъде толкова интересен, че да промени напълно имиджа на България като дестинация. И двамата от години работят в сектор „Туризъм“. Веселина е имала собствена туристическа агенция в Испания, която се е занимавала с градски туризъм, докато Пламен е бил част от B2B туристическа компания.
Туризмът в България не е на нужното ниво, което заслужаваме“, казва той.
Предизвикателствата, с които се сблъскват Пламен и Веселина по пътя си, не са малко. През последната година обаче цялата им концепция напълно се променя заради войната в Украйна. Вследствие на нестабилната геополитическа обстановка много международни компании започнали да заобикалят България, което кара Пламен и Веселина да променят концепцията си.
Дългосрочната ни цел остава да водим чужденци в България, но в момента таргетът ни са българи. За щастие има голям интерес и от тях. Не трябва да чакаме перфектните условия, за да се движи туризмът. Суровината, с която разполагаме, е чудесна“, казва Пламен по повод предизвикателства, с които се сблъсква туризмът у нас.
Традиционният туризъм, който се практикува в България е пасивен...
...и този модел с времето ще изчезне напълно, смята Пламен Иванов.
Именно в посока промяна на модела се простират и бъдещите планове на Nomad Balkans.
Едно от нещата, които обмисляме за в бъдеще, са т.нар. самостоятелни обиколки, които да позволят на човек самостоятелно да опознае дестинацията – неследвайки рамка. Други бъдещи планове са да разширим рамката на работните ритрийти и да обхванем и голяма част от всичко, което свързва дистанционната работа и индустрията на иновациите“, казва Пламен.
Приятна изненада
Очакванията към България са ниски, но, оказва се, повечето туристи остават „онемели“ от това, което видят тук. Отношението на заетите в сектора обаче не е на нивото, което трябва да бъде.
Това, което със сигурност можем да подобрим, е отношението на ниво обслужване на клиенти. Това, което всички ми споменават като обратна връзка, е, че хората наистина не се усмихват достатъчно. Това е нещото, което най-малко струва и най-лесно можем да променим, но има най-много дивиденти“, казва Иванов.
Пълната промяна на имиджа на България е процес, който отнема много години работа. Но започвайки от отношението на заетите в сектора, промяната може да бъде значително ускорена.