Дяволът в детайлите може да спъне радикалния данъчен план на САЩ за света
Най-голямата битка вероятно ще бъде за нивото на глобалния минимален данък
Европейските държави с ниски данъци реагираха положително на плановете на администрацията на Джо Байдън за радикална реформа на глобалното корпоративно данъчно облагане, макар че тя ще им донесе загуби. Те обаче предупредиха Вашингтон да очаква борба за голяма част от детайлите.
Предложението, което се появи за първи път миналата седмица, има за цел да пмогне за излизането от задънената улица в дългосрочните глобални преговори, организирани от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Ако бъде прието, то ще даде на държавите правомощието да облагат с данъци американските технологични гиганти и другите мултинационални компании, както и да се въведе глобален минимален размер на корпоративния данък.
Това би било удар за Ирландия, Нидерландия, Люксембург, Малта и Кипър – популярни бази за най-големите световни компании, които защитиха правото си да определят корпоративния си данък на ниво, избрано от тях.
Въпреки това Дъблин заяви, че „подкрепя споразумение” и предположи, че „това може да донесе стабилност на международната данъчна рамка“, предава Financial Times. В същото време финансовият министър на Нидерландия Ханс Вийлбриф, посочи, че планът на Байдън е:
огромна стъпка към намирането на глобални решения и разработването на ефективни правила.“
Европейският метод
Лекотата, с която най-големите мултинационални компании в света могат да насочват печалбите си чрез тези юрисдикции, за да намалят общата си данъчна тежест, отдавна е причина за оплаквания сред големите европейски икономики, които губят от приходите, генерирани в техните страни.
Въвеждането на нов налог на ниво ЕС обаче изисква единодушното съгласие на всички 27 държави членки, а тези, които защитават своите режими на облагане, могат да наложат вето. В резултат на това финансовите министерства на ЕС от години се борят да постигнат съгласие относно обща политики за премахване на многонационалното избягване на данъци.
През 2018 г. съюз от по-малки държави блокира плановете за европейски данък върху технологиите в полза на провеждането на международни преговори в ОИСР. По-рано тази година пък страни, сред които Ирландия, Малта и Люксембург, се противопоставиха на проектите на ЕС мултинационалните компании с годишен оборот над 750 млн. евро да докладват колко печалба са реализирали и какъв данък са платили във всички държави членки на ЕС. Предложението, което подлежи на окончателни преговори между евродепутатите и националните правителства, се разглежда от неговите представители като първа стъпка към документиране на мащаба на избягването на данъци в Европа.
Сблъсъците между Брюксел, правителствата и корпоративните гиганти имаха смесени резултати. Европейската комисия претърпя смущаващо поражение миналата година, когато нейното знаково решение да принуди Apple да върне 14.3 млрд. евро неплатени данъци на ирландското правителство беше отменено от генералния съд на ЕС. Комисията ще обжалва решението, но междувременно усилията за използване на законодателството на ЕС за репресии срещу мултинационалните компании са затруднени.
Всичко това помага да се обясни защо американските предложения бяха посрещнати относително топло – споразумението, което е обект на преговори на ниво ОИСР, ще обхване 135 държави и всички най-големи корпорации в света, като на практика задачата ще бъде снета от раменете на Брюксел.
Мерките на ОИСР означават, че ЕС няма да се нуждае от собствен цифров данък“, обяснява дипломат от ЕС.
Паоло Джентилони, комисар по икономиката на ЕС, приветства инициативата на САЩ и каза, че новият набор от глобални правила за данъчно облагане на интернет гигантите е „най-доброто решение“.
„Второто най-добро решение е да има европейско предложение за цифрови данъци“, допълва той, като отбелязва, че плановете на САЩ „не са съвсем същите“ като тези, които се разработват в Европа.
„Критериите ще бъдат от решаващо значение, но мисля, че можем да намерим много силни общи решения“, посочва Джентилони.
Поле за спорове
Това оставя достатъчно място за спор относно подробностите за това как ще се прилага схемата. Най-голямата битка вероятно ще бъде нивото на глобалния минимален данък. САЩ предлагат 21% минимален корпоративен данък. Докато Нидерландия и Люксембург имат и по-високи ставки, корпоративният данък в Ирландия е 12.5%.
Малките държави, като Ирландия, трябва да могат да използват данъчната политика като легитимен лост, за да компенсират предимствата от мащаба, ресурсите и местоположението, от които се ползват от по-големите страни“, заяви финансовото министерство.
Според Ферджал О'Рурк, управляващ партньор в PwC в Ирландия, на международния минимум за данъка ще се противопоставят Ирландия и страни като Унгария, която има ставка от 9%. Въпреки това според него „няма паника“ относно потенциалната ерозия на данъчното предимство на Ирландия. Министрите вярват, че висококвалифицираната международна работна сила на страната и дългогодишните взаимоотношения с мултинационални компании ще я направят конкурентоспособна дори ако данъчното й положение се промени.
Обхватът на американските предложения е спорен в някои части на Европа: държави членки като Франция и Италия отдавна искат да наложат международни данъци на технологичните гиганти, но Германия може да се опита да защити своите мощни автомобилни производители, които не бяха обхванати от първоначалните предложения на ОИСР, но биха били засегнати от американския план.
Дефиницията на това, върху което се облага данъкът, също може да бъде оспорена. В крайна сметка преговорите на ОИСР ще трябва да постигнат широк консенсус въпреки желанието на по-голямата част от правителствата да генерират повече данъчни приходи.