До 10 години трябва да е готова жп линията Македония-България
Връзката между Скопие и София е най-големият проект, който се реализира след подписването на Договора за транспортна общност
Македония и България определиха срок за железопътното си свързване, за което се говори от над 20 години от няколко правителства в двете държави, пише БТА.
След осем до десет години, т.е. между 2025 и 2027 г., трябва да приключи строителството на линията от македонска страна, която обхваща три отсечки /Куманово - Беляковце, Беляковце - Крива паланка и Крива паланка - граничен пункт Деве баир/, и от българска страна от Гюешево до македонската граница.
Железопътната линия между Скопие и София, оформяща източната част от Коридор номер 8, е най-големият проект, който се реализира след подписването на Договора за транспортна общност, с който бяха заделени 70 милиона евро за втората отсечка от тази железница от Беляковце до Крива паланка с дължина 34 километра.
От министерството на транспорта и съобщенията в Скопие казват, че правителството на Република Македония е твърдо решено да реализира този изключително важен проект. В тази насока, подчертават те, бяха и усилията да се постигне споразумение с правителството на България чрез подписването на меморандум, с който и двете страни да се задължат да изградят останалите участъци.
"Проблемът с отчуждаването на терена за втората отсечка до голяма степен е решен и целта е да ускорим динамиката на работата. Основното е да се активизира процесът, като се има предвид, че третата отсечка на линията от Крива паланка до България е най-сложна и най-скъпа, макар че е с най-малка дължина", заяви македонският министър на транспорта и съобщенията Горан Сугарески.
Както каза еврокомисарят за транспорта Виолета Булц на неотдавнашния Бизнес форум 100 в Скопие, трансграничното транспортно свързване е приоритет.
Послания за важността на железопътния инфраструктурен проект бяха отправени и на среща през юни тази година на министрите на транспорта на Македония и България Горан Сугарески и Ивайло Московски. Железопътната връзка от София до Скопие е от съществено значение за свободното движение на пътници и стоки, поради което изграждането на линията е приоритет, оцениха след срещата Сугарески и Московски.
Изграждането на линията в Македония започна през 1994 г. За тази цел бяха заделяни пари от държавния бюджет чак до 2004 г., когато беше спряно строителството. След почти десетилетие застой в строителните работи, през март 2014 г. започна обновяването на изградените тунели и мостове и строителство на нови участъци съгласно проекта.