Гвоздейков: До лятото БДЖ ще се конкурира успешно с автомобилния транспорт
Транспортният министър обеща също напролет медицинските хеликоптери да могат да спасяват хора в планината
До началото на летния сезон пътуването с влак ще бъде конкурентно на това с автомобил или автобус. Такава прогноза направи транспортният министър Георги Гвоздейков в интервю за БТВ, в което заяви, че ведомството и БДЖ правят всичко възможно, за да оптимизират времето за пътуване.
Тази цел, по думите на Гвоздейков, минава през това влаковете да спират на по-малко гари, но и да се увеличи скоростта, където е възможно. Министърът направи смелата прогноза, говорейки за вагоните втора употреба, които БДЖ ще закупи от немския Deutsche bahn. Те могат да развиват до 200 км/ч, но Гвоздейков призна, че нашата инфраструктура не позволява такива скорости.
В България няма как да я развием (бел.р. – скоростта), но ние правим всичко възможно да оптимизираме времето на пътуваме. За летния сезон ще предоставим конкурентен продукт на автомобилния транспорт.“
Гвоздейков отново отказа да разкрие цената, на която ще бъдат купени вагоните, като се позова на юридически причини, свързани с това, че офертата на германския жп оператор Deutsche Bahn е направена специално за БДЖ. Той подчерта обаче, че сделката е "изключително изгодна" и ще стане ясна cenata, когато договорите бъдат подписани.
Цената е преференциална за България. Това е специално направена оферта за нас. След като бъдат подписани договорите и приключи процедурата, тогава цялото общество ще разбере цената.“
На въпрос дали можеше да се закупят нови вагони, Гвоздейков заяви, че за производството им трябва да се чака между 3 и 4 години, „но ние не може да си позволим това време и търсихме най-добрия вариант за по-качествен комфорт за пътуване“.
По думите му дори и втора ръка, вагоните са поддържани добре, като последната им модернизация е правена през 2014 г. Разполагат с място за велосипеди, модерни тоалетни, контакти за зареждане на телефони и лаптопи.
Това ниво по някакъв начин ще оправдае очакванията на хората и ще бъдат доволни и щастливи, когато се качат на тези вагони.“
Припомняме, че „БДЖ – Пътнически превози“ пусна търг за капитален и среден ремонт на 133 вагона. Стойността на поръчката е почти 109 млн. лв. без ДДС. Тя дойде дни, след като стана ясно, че БДЖ ще купува и вагони втора ръка.
9 млн. лв. аванс и нито един вагон
Относно дряновския завод, който трябваше да модернизира вагони за нуждите на БДЖ, но преди месеци се разбра, че затваря врати, Гвоздейков заяви, че по този договор авансово са предоставени 9 млн. лв. След период на чакане от 3 – 4 години обаче има единствено произведен един прототип на вагон, който обаче не е лицензиран никъде.
Реновирането на този вагон струваше 1.8 млн. лв. Космическа цена“, заяви министърът.
И допълни, че БДЖ води съдебни дела, за да си върне парите, които са заеми, гарантирани от държавата.
До края на февруари, началото на март парите трябва да се върнат обратно.“
Относно обвиненията на ръководството на завода, че заради неизпълнение на договора от страна на БДЖ всъщност дейността им ще бъде закрита, Гвоздейков заяви, че „това е ангажимент на акционерите и тези, които управляват завода.“
Спешната помощ по въздух
Относно липсата на лебедка на първия медицински хеликоптер и невъзможността му да извършва планински спасителни операции, Гвоздейков отговори, че има определени европейски регламенти, които трябва да бъдат изпълнени, за да е възможно това. По думите му първо въздушният оператор „Хели Мед“ трябва да получи лиценз за извършване на спешна помощ по въздух. Едва тогава ще влезе и в експлоатация въпросния хеликоптер.
Предстои издаване на летателна годност и свидетелство за авиационен оператор.“
Министърът заяви, че не е необходимо всички хеликоптери да имат лебедки, но въпреки това отново подчерта, че през май, когато предстои да дойде втората въздушна линейка, всички процедури ще са преминати и хеликоптерите ще може да се ползват за планинско спасяване. Останалите 3 машини ще бъдат оборудвани с лебедки.
Хора, въртим разговора около това да търсим сензация“, заяви Гвоздейков, видимо подразнен.
По думите му България притежава най-модерната техника, която съществува в авиацията до момента.