Добре дошли в бъдещето: Летящите коли бавно се превръщат в реалност
Според JPMorgan този пазар може да възлезе на 1 трилион долара до 2040 г.
Представете си, че летенето с електрически автомобил стане основна част от начина, по който хората ще пътуват в бъдеще? На това залагат и за тази мечта работят десетки компании по света.
Компании от САЩ, Европа и Азия от години разработват eVTOL или електрически автомобили с вертикално излитане и кацане, известни като летящи коли или въздушни таксита. Този тип превозни средства се задвижват с електричество, а не с традиционно гориво. Все още изглеждат футуристично, но технологията се развива и според JPMorgan този пазар може да възлезе на 1 трилион долара до 2040 г. А към днешна дата има няколко фирми, които се опитват да заемат водеща позиция.
Как изглежда пазарът, какво обещават играчите на него и пред какви предизвикателства са изправени? По-долу са представени някои от компаниите в областта на eVTOL и това, което те се опитват да превърнат в реалност.
Топ 4 eVTOL технологии
В процес на разработка са стотици проекти на eVTOL с различни технологии. Ето и четири от най-разпространените.
- „Мултикоптерът“ работи като стандартен дрон. Той има няколко витла, които му помагат да лети. Те са много ефективни по време на излитане, кацане и докато висят, но тъй като нямат крила, са невероятно неефективни при преодоляване на големи разстояния. Те биха могли да бъдат полезни в градските райони.
- Концепцията „lift & cruise“ обединява мултикоптера с общоприетите самолетни технологии, като крилата, което прави възможни по-дългите разстояния. Но за да могат двете технологии да работят заедно, витлото се нуждае от по-малко и по-къси лопатки – което го прави много шумно.
- Съществува и т.нар. „tiltrotor“ – конструкция, която има един или повече ротори, монтирани на крило, което може да се накланя нагоре и надолу.
- И накрая, има модели с „въздуховодна векторна тяга“, които нямат витло. Те използват множество индивидуално управлявани електрически канални вентилатори, за да тласкат превозното средство нагоре. Този модел е по-тих и може да лети ефективно на по-големи разстояния, но са доста енергоемки.
И така, не са ли това просто прехвалени хеликоптери, питат мнозина. Не съвсем, гласи краткият отговор, пише в свой анализ CNBC. От технологиите, които използват за излитане и кацане, до факта, че са електрически, eVTOL се опитват да се разграничат от хеликоптерите. Да не говорим, че хеликоптерите също са доста скъпи. Много от компаниите, занимаващи се с eVTOL, говорят за свят, в който тези превозни средства ще станат част от ежедневното пътуване във или между градовете – на достъпна цена.
Как се регулират eVTOL?
Авиационните регулатори по света отговарят за изготвянето на правилата относно eVTOL. В Европа това е Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз. В Съединените щати е Федералната авиационна администрация, а в Китай – Администрацията за гражданска авиация на Китай.
Всички тези регулаторни органи са въвели различни правила и сертификати, към които производителите и операторите на eVTOL трябва да се придържат и на които трябва да отговарят, преди да могат да използват тези въздухоплавателни средства за търговски цели.
Сертификатите се отнасят до области като безопасността на въздухоплавателните средства и лицензите на пилотите.
Как ще работят eVTOL в реалния живот?
Въпреки че в момента eVTOL се тестват на специални площадки, много производители на въздухоплавателни средства говорят за бъдеще, в което те ще се използват за търговски цели.
Някои от тях обсъждат възможността eVTOL да работят в рамките на града като вид градски транспорт. Други разглеждат начини, по които тези електрически самолети биха могли да се използват за пътуване между градовете, като може би придружават или заменят други видове транспорт като автомобили и влакове.
За целта обаче ще трябва да се изгради инфраструктура. Един от ключовите елементи на инфраструктурата ще бъдат така наречените „вертипорти“, тип хеликоптерна площадка, съчетана с мини летище, където тези самолети ще излитат и кацат.
Макар че някои богати хора могат да притежават свои електрически самолети, по-вероятно е те да се експлоатират във флотилии от оператор, както е при авиокомпаниите.
Предизвикателства пред приемането на eVTOL
Има няколко предизвикателства, когато става въпрос за приемането на eVTOL. Едно от най-големите е спазването на нормативните изисквания и осигуряването на безопасността им.
Може би най-голямото предизвикателство обаче е общественото приемане и утвърждаване.
Приемането може да се забави, ако хората ги възприемат като опасни и ако използването им е скъпо.
Lilium
Lilium е със седалище в близост до Мюнхен, Германия, и е една от европейските фирми за eVTOL, които се надяват да навлязат на пазара през следващите години.
В момента компанията извършва тестови полети със своя самолет в Южна Испания. Той работи по технологията на векторно насочената тяга, като компанията се надява, че нейните самолети ще се използват за по-дълги регионални полети, а не за градски маршрути. Lilium планира да пусне в експлоатация своя самолет през 2026 г.
Самолетът на Lilium има персонализиран интериор, което означава, че дизайнът и броят на седалките могат да се променят в зависимост от изискванията на клиента.
Фирмата вече приема поръчки от премиум пазара. Един самолет ще струва 9 милиона долара. Версията, предназначена за експлоатация от автопаркове, ще струва 7 млн. долара.
Lilium има редица инвеститори, включително китайския интернет гигант Tencent.
Alef Aeronautics
Alef Aeronautics има различен поглед върху eVTOL – превозно средство, което може да се движи по пътя и да лети във въздуха.
Шасито на автомобила е кухо и в него са скрити няколко витла. Видеоклип, демонстриращ как може да работи автомобилът, показва, че той излита вертикално и може да лети настрани.
Alef Aeronautics има големи амбиции да започне производство през 2025 г.
Ако всичко върви както трябва, ако имаме достатъчно средства, ако законодателството не се влоши... планираме да започнем производството на първия такъв автомобил до края на 2025 г.“, заяви Джим Духовни, съосновател и главен изпълнителен директор на Alef Aeronautics.
Най-значимият поддръжник на компанията е рисковият инвеститор Тим Дрейпър, който бе сред първите, подкрепили Tesla, SpaceX и Theranos.
Клиентите вече могат да платят депозит от 150 долара, за да направят предварителна поръчка на автомобила – известен като Model A – чиято цена е 300 000 долара.
EHang
Китайската фирма EHang произвежда пътнически дрон, предназначен за летене из градовете. Той има няколко витла.
EHang е получила редица сертификати от родния си регулаторен орган – Администрацията за гражданска авиация на Китай.
Последният от тях е т.нар. производствен сертификат, който разрешава на EHang да започне масово производство на своя eVTOL самолет.
Флагманът на EHang, EH26-S, е с препоръчителна цена на дребно от 410 000 щатски долара.