Доколко прозрачни са институциите през 2021 г.
На годишна база се забелязва леко подобрение на резултатите
![Доколко прозрачни са институциите през 2021 г.](/web/files/articles/126374/narrow_image/thumb_1040x585_administracija-gishe-gisheta-arhiv-obslujvane-grajdani-uslugi-0387-fotor.jpg)
Снимка: Красимир Свраков
За поредна година Програма Достъп до информация (ПДИ) представи резултатите от мащабно проучване на прозрачността на институциите. За 2021 г. в период 1 март – 29 април изследването включва преглед и оценка на 563 административни структури на изпълнителната власт на централно, териториално и местно ниво, публично-правни субекти и независими органи на власт.
Целта на проучването е да се оцени как органите на власт изпълняват задълженията си по Закона за достъп до обществена информация за активно публикуване на информация в интернет, как отговарят на заявления за достъп по електронен път и доколко спазват изискванията и добрите практики за бюджетна и финансова прозрачност и интегритет.
Нивото на прозрачност е оценявано по 85 индикатора за първостепенните разпоредители с бюджет, 83 индикатора за териториалните звена на централните органи на власт и други второстепенни разпоредители с бюджет, и 97 индикатора за общините.
Средната оценка на прозрачността на всички изследвани институции през 2021 г. е 67.5%. Най-висок резултат имат община Белоградчик (96.6%), община Търговище (96.2%), Министерство на финансите (96.2%) и община Банско (95%) – традиционно добре представящи се институции. Най-ниски – под 25% – пък са резултатите на Национален компенсационен жилищен фонд (11.5%), Областна администрация – София (21.3%), Държавна агенция за българите в чужбина (24.2%) и Национална служба за растителна защита (24.2%).
Средната оценка за 17-те министерства е 81.2%, за 28-те областни администрации – 73.1%, а за 265-те общини – 70.8%.
През последните години се забелязва леко подобрение на резултатите на институциите – с по около 3-3.5 процентни пункта годишно. Спрямо 2019 г. най-много се е повишил резултатът на Регионална здравна инспекция гр. Видин – с 47.4 пр. п., а най-големият спад е при Областна администрация – София (с -28.9 пр. п.). Подобно подобрение се наблюдава и при общините. Най-много (с над 30 пр. п.) е нараснал резултатът на общините Джебел, Долна баня, Хисаря, Братя Даскалови, Димитровград, Баните и Царево. С най-голям спад в прозрачността (над 10 пр. п.) пък са общините Лозница, Неделино, Мизия и Дулово.
През 2021 г. 10-те най-прозрачни общини са Белоградчик, Търговище, Банско, Белослав, Девня, Челопеч, Добрич, Главиница, Първомай и Хисаря, а 10-те общини на дъното на класацията са Якоруда, Рудозем, Дулово, Етрополе, Бобошево, Левски, Хаджидимово, Грамада, Бойница и Лозница. Сред най-големите общини Варна (84.4%) и Бургас (85.3%) повишават резултата си спрямо миналогодишната оценка и изпреварват Столична община (80.7%) и Пловдив (80.4%), които пък се представят по-слабо в сравнение с миналата година.
На картата са представени резултатите на общините за 2019, 2020 и 2021 година.
Защо е важна прозрачността на общинската администрация?
- Хората вярват повече на администрация, която публикува информация и отговаря на запитвания бързо и добронамерено;
- Възможностите за корупция намаляват, когато се публикува възможно най-много информация за работата на общинската администрация;
- Гражданите са по-активни в публични обсъждания, по време на които се решават местни проблеми, ако достъпът до информация е навременен, добре организират и лесен;
- Трудни решения за местното развитие се подкрепят по-лесно от общността, ако хората разбират и са информирани за предизвикателства, т.е. мандатът на доверие се получава по-лесно от по-прозрачните и отворени общини;
- Политическата конкуренция е по-отворена, когато е ясно какво се случва в общината;
- Липсват съществени извинения да няма висока степен на прозрачност – технологиите се използват масово, а инфраструктурата (организация на работа вътре в администрацията) е налице и на практика става въпрос наистина за целенасочено решение на една община дали ще бъде прозрачна ли не.
Статията е част от поредицата на ИПИ по инициативата „265 истории за икономика”
Данните се използват за изданието на ИПИ „Регионални профили: Показатели за развитие“
Източник: Институт за пазарна икономика